גם בחו"ל - המחאה לא דועכת: ראש הממשלה נתניהו ורעייתו ימריאו מחר (רביעי) לביקור בברלין שבמהלכו ייפגשו עם הקנצלר אולף שולץ ועם הנשיא פרנק-ואלטר שטיינמאייר. אגרוני מחאה מתכננים להפגין באזור שדה התעופה וליצור עומסים באזור, ובכך לשבש את הנסיעה. אחרי הסאגה בטיסה לרומא בסוף השבוע האחרון עם הטייסים שלא התנדבו להטיס נתניהו - הפעם הוחלט מראש להטיס את נתניהו ב-737 ולא ב-777 הגדול והמשופר. אל-על תהיה זו שתבצע את הטיסה, לאחר שישראייר לא ניגשה למכרז. 

בביקור בברלין מתוכננות מחאות של ישראלים החיים בעיר: על פי ההערכות, אלפים עתידים להשתתף בהפגנות נגד המהפכה המשפטית וינסו לשבש את ביקורו של נתניהו. כאלף סופרים ואנשי רוח אקדמיה פנו היום לשגרירי גרמניה ובריטניה בישראל וקראו להם לבטל את הביקורים המדיניים של רה"מ בנימין נתניהו בארצותיהם.

סיקור שוטף ב-N12

על פי הודעות של ארגוני המחאה נגד המהפכה המשפטית, מחר בשעה 9:00 בבוקר אלפי כלי רכב יגיעו לאזור נתב"ג ויפגינו בתוך השדה ובכבישים המובילים אליו. מארגני המחאה עדכנו על כוונתם ליצור עומסים בתוך שדה התעופה ומחוצה לו, כדי ליצור קשיים טרם ביקור ראש הממשלה ורעייתו בברלין.

הרפורמה המשפטית - כל מה שצריך לדעת על תכנית לוין

"הרודנית ובעלה לא מסתפקים בבילוי ברומא, הם יוצאים שוב בצמד לטיסה מהנה, על חשבוננו – הפעם לברלין", נמסר ממטה המאבק של המחאה הרכובה נגד המהפכה המשפטית. "הם לא רצויים בארה"ב, גם בגרמניה יסבירו להם שדיקטטורים כבר אינם רצויים. ברביעי נצטרף לאלפי כלי רכב שינועו בדרכם למטוס של הנאשם והמורשעת. ניסע בזהירות ולפי תנאי הדרך בתוך נתב"ג, נפגין בתוכו ובכבישים המובילים לשדה. נקיף אותו מכל צדדיו ונייצר עומסים בתוכו ומחוצה לו".

הפגנה בנתב"ג (צילום: אריק מרמור, פלאש 90)
הפגנה בנתב"ג בשבוע שעבר | צילום: אריק מרמור, פלאש 90

כמו כן, נראה כי גם בברלין המחאות ילוו את נתניהו. ביום חמישי מתוכננת להתקיים הפגנה של ישראלים החיים בברלין כמחאה על המהפכה המשפטית, אליה צפויים להגיע אלפי אנשים. מארגני המחאה ביקשו מהמפגינים להגיע "צבעוניים" במטרה "לשקף את הקהילות הפלורליסטיות והססגוניות" ולהצטייד בדגלי ישראל.

"ביקור נתניהו יוצר דילמה אצל מקבלי ההחלטות הגרמניים בין שיקולים ביטחוניים וערכיים", אמר ד"ר גיל מורסיאנו, ממארגני המחאה בברלין ומנכ"ל מכון מיתווים, לקראת האירוע. "מחד, שיתוף הפעולה הביטחוני עם ישראל הופך לחלק מהותי מתוכנית ההגנה הגרמנית – בדגש על שילוב מערכת החץ ברשת הגנה אווירית אירופית חדשה. מאידך, עולה הצורך להציב קווים אדומים למדיניות ממשלת נתניהו-סמוטריץ'-בן גביר הן במישור שחיקת הדמוקרטיה בישראל, והן אל מול כוונות הסיפוח המעשי של הגדה המערבית. התקדמות החקיקה מגבירה את תחושת הדחיפות הגרמנית להביע ביקורת פומבית על צעדי הממשל".

גם ברומא- מפגינים נגד המהפכה המשפטית
ההפגנות ברומא נגד המהפכה המשפטית

יעל, גם היא ממארגני ההפגנה, אמרה: "בשבועות האחרונים ישראלים שחיים בחו"ל ויהודים מהמדינות השונות הצטרפו להתקוממות העממית בישראל ויצאו לרחובות למחות על ניסיונות ממשלת ישראל לערער את הזהות הדמוקרטית של ישראל. ישראל היא המולדת ליהודים ברחבי העולם וללא בית משפט עליון עצמאי, זכויות המיעוט וזכויות האדם בישראל נמצאים תחת איום מידי".

לדבריה, במידה והממשלה תצליח לקדם את החלטותיה, ישראל תופרד מבעלות בריתה ומתומכיה בעולם המערבי ויחל "איום ממשי על עתיד הביטחון והכלכלה של המדינה". "אנו תומכים בהכרה בכל הזרמים היהודיים, מתקדמים ושמרנים כאחד, ובהגנה מתמשכת על הקשר הייחודי שיש לישראל עם כל היהודים והישראלים ברחבי העולם. אנו תומכים בתקשורת ישראלית עצמאית ובחופש העיתונות", הוסיפה.

מפגינים חוסמים את כביש איילון (צילום: N12)
מפגינים חוסמים את נתיבי איילון בשבוע שעבר | צילום: N12

"אנחנו מפגינים מתוך סולידריות עם המפגינים בארץ", הוסיפה יעל. "ההפגנה המתוכננת היא ביוזמתם של אזרחים ואזרחיות ישראלים שמאוד אוהבים את המדינה, אכפת לנו מאוד ממה שקורה בה ואנחנו דואגות מהמצב הנוכחי והסכנה שניצבת לדמוקרטיה בעקבות ההפיכה המשפטית המתוכננת".

הפגנות דומות ביוזמתם של ישראלים התרחשו בימים האחרונים בלונדון, רומא, וושינגטון די.סי. "כולנו, גם בחו"ל וגם בארץ מחוברים זה לזה, חיבור שהוא מעבר למרחק פיזי", כך לדברי יעל. "אנחנו גרים בברלין אבל קשורים לארץ מאוד: בישראל גרות המשפחות והחברים שלנו, אנחנו מגיעים לביקורים פעמים רבות, וחלקנו מתכננים לחזור. אנחנו רוצים שיהיה לנו לאן לחזור".

אנשי רוח ואקדמיה לשגרירי גרמניה ובריטניה: בטלו לאלתר את הביקורים המדיניים של רה"מ

כאלף סופרים ואנשי רוח אקדמיה, בהם חתני פרס ישראל וזוכי פרסים בינלאומיים פנו הבוקר לשגרירי גרמניה ובריטניה בישראל וקראו להם לבטל את הביקורים המדיניים של רה"מ בנימין נתניהו בארצותיהם. "מדינת ישראל נמצאת כעת במשבר חריף, החמור בתולדותיה, בתהליך מואץ ומסוכן של הפיכתה מדמוקרטיה משגשגת לדיקטטורה", לשון העצומה. על המכתב חתומים בין היתר הסופרים דויד גרוסמן, אילן שיינפלד, נורית זרחי והבמאי אורי ברבש.

דוד גרוסמן (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)
הסופר דויד גרוסמן נואם בעצרת בקפלן | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

"מהלך הרסני זה מובל בידי ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, הנאשם בשוחד, במרמה ובהפרת אמונים, אשר על מנת למלט נפשו מאימת הדין קשר קשר יחד עם גורמים המקדמים אג'נדות גזעניות והומופוביות ואנטי דמוקרטיות, ועם טרוריסטים יהודים מורשעים, נגד מדינת ישראל", נכתב בעצומה. 

בין החותמים פרופסורים ואנשי אקדמיה מרוב המוסדות האקדמיים בישראל, ובהם הטכניון, אוניברסיטאות חיפה, בן גוריון, העברית, תל אביב ועוד. בפנייתם ציינו את ביקורו האחרון שלטענתם "ראוי היה להיות קצר והפך למסע מנותק על חשבון משלם המיסים הישראלי", וביקשו מהמדינות "להשמיע את קולן ברגעים אלה".

נשיא גרמניה נגד המהפכה המשפטית: "מודאגים מהתוכנית"

ימים אחדים לפני ביקורו של נתניהו התייחס נשיא גרמניה פרנק וואלטר שטיינמאייר למהפכה המשפטית בישראל בשבוע שעבר, והביע דאגה גדולה מהמצב. "אנו מודאגים מהשינויים שהממשלה רוצה לבצע במוסדות שלטון החוק", אמר, במסגרת אירוע של אוניברסיטת חיפה בגרמניה, ימים אחדים לפני ביקורו המתוכנן של ראש הממשלה בנימין נתניהו בברלין.

נשיא גרמניה (צילום: לע"מ)
נשיא גרמניה נגד המהפכה המשפטית: "מודאגים מהתוכנית" | צילום: לע"מ

"אנו מודאגים מהתוכניות של הממשלה לערוך שינויים במוסדות שלטון החוק", אמר שטיינמאייר. "אנו מודאגים במיוחד, מכיוון שאנו, הגרמנים, תמיד הבטנו בהערצה גדולה על שלטון החוק החזק והתוסס שיש בישראל, במיוחד משום שאנו יודעים כמו זה חשוב באזור". עם זאת, לא ברור אם נשיא גרמניה עתיד להעלות תהיות אלו במהלך פגישתו עם נתניהו.