דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משרד החוץ

פוליטי / זעקה אחרונה: השדולה לחיזוק מערך החוץ קיימה כינוס חירום בכנסת

בזמן שרה"מ נמצא בביקור בהודו, נפגשו שגירים ומנכ"לים לשעבר ממערך החוץ של ישראל והתריעו על החלשה מתמשכת במשרד החוץ | "אין דיפלומטיה בלי השקעה", אמרו בכינוס

כינוס החירום של השדולה לחיזוק מערך החוץ (צילום: יוחאי רוטנברג)
כינוס החירום של השדולה לחיזוק מערך החוץ (צילום: יוחאי רוטנברג)
שי ניר

בזמן שראש הממשלה נמצא בביקור בהודו, וקוצר פירות על עבודתו המדינית של משרד החוץ, נערך היום (שני) בכנסת, כינוס החירום של השדולה לחיזוק מערך החוץ בו השתתפו מנכ"לים ושגרירים לשעבר של משרד החוץ הישראלי, כולם התריעו על ההחלשה המתמשכת של משרד החוץ המבשרת פגיעה אנושה בביטחון ישראל, בכלכלתה ובחוסנה הלאומי. בכינוס לא השתתפו חברי קואליציה. "מכאן יוצאת היום קריאת זעקה של הרגע האחרון, כדי למנוע את ההחלשה המכוונת והמתמשכת של משרד החוץ", אמר ח"כ ד"ר נחמן שי (המחנה הציוני), יו"ר השדולה לחיזוק מערך החוץ בפתח הדיון והמשיך "הניסיון לגמד אותו שנה אחר שנה הוא זדוני וחסר כל הצדקה. השורה התחתונה היא שאין תחליף למשרד החוץ, הוא נחוץ וחיוני. אין תחליף לדיפלומטיה ולא יהיה."

ביקור ראש הממשלה בנימין נתניהו בהודו (צילום: אבי אוחיון / לע״מ).
ביקור ראש הממשלה בנימין נתניהו בהודו (צילום: אבי אוחיון / לע״מ).

ד"ר נמרוד גורן, ראש מכון מיתווים הבהיר: "משרד החוץ לא צריך להתמקד בהסברה, בסיכול יוזמות מדיניות בינלאומיות, בדה-לגיטימציה לביקורת על ישראל, ובניסיון לקושש קולות נוספים באו"ם. במשאבים שברשותו, עליו לקדם בניית קשרים, יישוב סכסוכים ושלום, ערוצי דיאלוג עם אוהדים ומבקרים, השתלבות אזורית במרחבים שסביבנו, ופתיחות רבה יותר כלפי הקהילה הבינלאומית."

רבים טענו כי אי הלגיטימציה המאפיינת את מדינת ישראל בעולם צריכה להיות טריגר לפתיחת שגרירויות נוספות ולא לסגירתן; יעקב לבנה, מזכיר האגודה הישראלית לדיפלומטיה: "לא ייתכן לקצץ בשגרירויות כך שיהיו פחות שגרירויות מאשר לפלסטינים. פחות משרד חוץ שווה פחות ביטחון לאומי, פחות יצוא ותיירות, פחות הסברה ושרות לאזרח. פחות דיפלומטיה שווה יותר מתקפות באו"ם, יותר אנטישמיות ויותר BDS. פחות משרד חוץ משמע שבהתלקחות האזורית הבאה לא יהיה מי שידבר עם העולם בשישים שפות, לא יהיה מי שיגן על חיילי צה"ל בחו"ל. גם לא יהיה מי שימנע את הוצאתנו מ-FIFA. אין דיפלומטיה בלי השקעה."

חנן גודר, יו"ר ועד עובדי משרד החוץ: הרשות הפלסטינית מחזיקה 103 נציגויות ברחבי העולם! לכל מדינות הליגה הערבית יש 1,800 נציגויות ברחבי העולם ואנחנו יורדים מתחת ל-100. אני קורא לנציגי ועדת חו"ב להעלות את הדברים לסדר היום ולטפל בזה. כאשר תקציב משרד החוץ מגיע ל-0.3 מתקציב המדינה זה לא מספיק. זה אפילו לא רבע ממה שמקדישים במדינות ה-OECD… אני משווה את ישראל למדינות בסדר הגודל שלנו. ישראל החזיקה 103 נציגויות ועכשיו הולכים לקצץ 7. האתגר המדיני של שוודיה משמעותי יותר מאשר של ישראל?! המדינה קוצצת, שוחקת וגורסת את מה שנותר ממשרד החוץ. אני מדבר היום על התמונה הגדולה של שירות החוץ הישראלי. המשרד נועד להיות חלון הראווה של המדינה. בישראל המצב קריטי ויש אתגרים רבים. אנחנו מתמודדים מול חמאס ודעא"ש, ועדיין, מדינות אחרות מקצות משאבים ראויים לתחום יחסי החוץ: כוח אדם, כסף ובעיקר תשומת לב. אנחנו צריכים שר חוץ במשרה מלאה.

חנן גודר, יו"ר ועד עובדי משרד החוץ (תמונה באדיבות המצולם)
חנן גודר, יו"ר ועד עובדי משרד החוץ (תמונה באדיבות המצולם)

פנחס אביבי, שכיהן כמשנה למנכ"ל משרד החוץ אמר: "כל נציגות שמשרד החוץ סוגר כדי לחסוך סכום זעום במונחי תקציב מדינה, של 1.2 מיליון דולר משמעותו קיצוץ של עשרות מיליונים שיכולנו להרוויח מקיומו של שת"פ. מה הפלא שלא מגיעים להסכמים? את מי שבקיאים ברזי המקצוע מעיפים לכל הרוחות". עוד הוסיף אביבי "כדאי להזכיר לראש הממשלה, שר החוץ, שהאיומים הקיומיים של ישראל נמצאים בזירה הבינלאומית. האתגר הקיומי של מדינת ישראל, לדברי רה"מ, הוא איראן. גם שם, צריך להבין את חשיבות העבודה של משרד החוץ."

דורית שביט, סמנכ"לית משרד החוץ לשעבר, שכיהנה גם כשגרירת ישראל בארגנטינה הצביעה על הצורך להתייחס לכל נציגות בחו"ל באופן ייחודי: "נדרשת עבודת מטה. לא ניתן לסגור מספר של נציגויות בלי להתחשב בשוני ובנחיצות של כל שגרירות בפני עצמה. ין תחליף לנוכחות הפיזית שלנו בשטח. אי אפשר לקפוץ, לחייך, להצטלם ולחזור. זה לא מספיק".

ח"כ עפר שלח (יש עתיד): "אם שר הביטחון היה מתייחס ככה למערכת ברשותו, אם היה משבר כזה בתפקידי קצונה שניים בצה"ל, אתם מתארים לכם כמה כסף היו שמים כדי לפתור את זה. זה היה נחשב למשבר לאומי במדינת ישראל. הקריאה שיוצאת מפה היא שתפקיד משרד החוץ חשוב לביטחון הלאומי של מדינת ישראל לא פחות ממשרד הביטחון."

ח"כ יואל חסון (המחנה הציוני) התמקד בנחיצות המשרד בכוח אדם איכותי וסיכם: "כשפוגשים את אנשי שירות החוץ ישר אפשר להבחין באכזבה וההזנחה שהם חשים. התחושה שלהם היא שמשרד החוץ שכח שהם חוד החנית כשזה מגיע להתמודדות עם אתגרים ומשברים דיפלומטיים. לצערי ההזנחה לא בא לידי ביטוי רק על ידי סגירת נציגויות – זה איכות החומר, איכות האנשים. אנשים טובים צריכים אופק כלכלי, מקצועי, עם תמיכה מהמעסיק שדואג להם."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!