שתף קטע נבחר

חזרה לשגרה: שגריר ישראל בירדן החל עבודתו

שגריר ישראל בירדן, אמיר ויסברוד, נחת בעמאן - כמעט תשעה חודשים לאחר תקרית הירי בשגרירות שהובילה למשבר הדיפלומטי בין שתי המדינות. על אף הבטחת נתניהו לפצות את השגרירה הקודמת בתפקיד אחר, זה טרם התממש

אמיר ויסברוד, שגריר ישראל החדש בירדן, נחת הבוקר (ב') בעמאן והחל את שליחותו במדינה, כמעט תשעה חודשים אחרי שהשגרירה הקודמת עינת שלאין וכל אנשי צוות השגרירות נאלצו להימלט מהמדינה בעקבות תקרית הירי בשגרירות, שבה נהרגו שני אזרחים ירדנים על ידי מאבטח ישראלי.

 

ויסברוד צפוי להגיש לאחר נחיתתו העתק של כתב האמנה שלו למשרד החוץ בעמאן. את כתב האמנה עצמו יגיש בהמשך באופן רשמי למלך עבדאללה, בטקס שבו ירוכזו שגרירים חדשים מכמה מדינות. חזרתו של ויסברוד מסמלת, לפחות באופן רשמי, את חזרתם לשגרה של היחסים הדיפלומטיים בין ישראל לירדן.

אמיר ויסברוד (צילום: משרד החוץ)
אמיר ויסברוד. ימסור את כתב האמנה למלך עבדאללה(צילום: משרד החוץ)

כוחות ביטחון ירדניים במהלך התקרית ביולי 2017 (צילום: EPA) (צילום: EPA)
כוחות ביטחון ירדניים במהלך התקרית ביולי 2017(צילום: EPA)

הקרע הדיפלומטי התגלע לאחר שבחודש יולי אשתקד ירה למוות מאבטח בשגרירות, זיו מויאל, בשני ירדנים לאחר שאחד מהם דקר אותו במברג. המאבטח נפצע באורח קל, שלף את אקדחו וירה למוות בדוקר בן ה-17. הירדני השני נפגע מכדור תועה ומת מפצעיו.

 

 

חזרתו של ויסברוד לירדן התאפשרה בעקבות הסכם שהושג בין המדינות, במסגרתו אמורה ישראל לשלם לממשלת ירדן פיצויים בסך כחמישה מליון דולר על הרג שני הירדנים בתקרית, וכן למשפחת השופט ראיד א-זעייתר שנורה למוות במעבר אלנבי בחודש מרס 2014. בנוסף, ישראל הביעה חרטה על הירי.

 

במקביל, הוחלט שלא להעמיד לדין את מויאל, וירדן התחייבה להפסיק את כל ההליכים המשפטיים נגדו. עוד סוכם שהשגרירה הקודמת עינת שלאין לא תחזור לירדן. נתניהו התחייב שהשגרירה תפוצה בתפקיד שיהלום את כישוריה - דבר שלא קרה עד היום.

 

שגרירות ישראל בירדן היתה סגורה מה-23 ביולי ועד חודש פברואר השנה, תקופה של כמעט שבעה חודשים. כעת, עם הגיעו של ויסברוד, השגרירות תחזור לתפקוד מלא.

 

לרגל חזרת השגריר לירדן פרסם מכון מיתווים - המכון הישראלי למדיניות חוץ אזורית, מסמך "המלצות לשיפור היחסים עם ירדן". בין היתר, מציע המכון לפנות באופן מכוון לעם הירדני, ולא רק לגורמי ממשל, כדי להדגיש את חשיבות ירדן עבור ישראל וחשיבות הסכם השלום עמה.

 

בנוסף, המכון מציע לישראל לספק להנהגה הירדנית כלים להציג את הרווחים מהסכם השלום עם ישראל לירדנים ולנקוט במהלכים סמליים - כגון ראיונות לכלי תקשורת בירדן, הוצאת משלחת ח"כים וביקור של מדינאים ישראלים בכירים, שיכלול גם פגישה עם משפחת הירדני שנהרג בשוגג. המסמך קורא לישראל לעודד צעדים דומים מצד ירדן.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: משרד החוץ
ויסברוד. נחת בעמאן
צילום: משרד החוץ
מומלצים