וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביקורת בימין על מתווה ממשלת החירום: "לא ייתכן ש-19 ח"כים יקבלו 17 תיקים"

בעוד שצוותי המו"מ של הליכוד וכחול לבן פועלים להקמת ממשלה שתכלול 30 שרים שיחולקו בצורה שווה בין הצדדים, בבלוק מחו על החלוקה המסתמנת. ימינה: "נדרשת קבלת החלטות משותפת בטרם ייסגרו הסכמים שלא נוכל לחיות איתם". ח"כ זוהר: "אסור לוותר על אף אחד מהגוש"

צילום: ערוץ כנסת, עריכה: ניר חן

בימין מתחו היום (שני) ביקורת על מתווה החירום המסתמן, לפיו הממשלה תכלול 30 שרים שיחולקו בצורה שווה בין בלוק הימין לבין כחול לבן ומפלגת העבודה. ימינה שיגרה מכתב לראש הממשלה, בנימין נתניהו, עליו חתומים כל חברי הכנסת של המפלגה, שקראו לאחדות הבלוק. "המו"מ מתנהל על ידיך מבלי להיוועץ או לעדכן את ראשי הבלוק ומבלי לקבל החלטות בנושאים כה חשובים וכה הרי גורל במשותף", כתבו. "זו מחויבות דו-צדדית לשותפות בקבלת ההחלטות ובעיצוב פניה של הממשלה, וממילא עתידה של המדינה לשנים הבאות".

בימינה ביקשו לקבל הבהרות מצד נתניהו והזהירו: "יש לקבוע קבלת החלטות משותפת בטרם ייסגרו הסכמים בלתי הפיכים מול גנץ, שיעמידו אותנו בפני עובדות מוגמרות שלא בטוח שנוכל לחיות איתן בממשלה וממילא כחלק מבלוק הימין".

ח"כ מיקי זוהר (הליכוד) הצטרף לביקורת על חלוקת התיקים המסתמנת בממשלה הפריטטית. לדבריו, "ממשלת אחדות היא דבר חשוב אך לא בכל מחיר, לא ייתכן ש-19 ח"כים יקבלו 17 תיקים ושלוש ועדות. אסור לוותר על אף אחד מהגוש הימין".

כינוס בלוק הימין בכנסת 4 במרץ 2020. ראובן קסטרו
"מחויבות דו-צדדית לשותפות". כינוס בלוק הימין, החודש/ראובן קסטרו

נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ היו אמורים להיפגש אתמול כדי להשלים את המשא ומתן, אך נכון לשעה זו עדיין נותרו פערים מהותיים בין הליכוד וכחול לבן סביב חלוקת התיקים בממשלה המתגבשת, והפגישה לא נקבעה ולא מתוכננת עדיין. בעקבות כניסתו של ראש הממשלה לבידוד, הוא לא יוכל להיפגש כעת עם גנץ והשיחה המסכמת תיערך בטלפון או בווידיאו. אך אבל בשלב זה עדיין אין הסכמות בסוגיית זהות המחזיק בתיק המשפטים, ששייך לכחול לבן, ובתיק ביטחון הפנים, שאמור להימסר לידי הליכוד.

כמו כן, בכחול לבן מעונינים לקבל את תיק הבריאות, החינוך או יו"ר הכנסת, ומוכנים לוותר על תיק החוץ בתמורה. אך בליכוד מסרבים לדון בתיק הבריאות וכן ביו"ר הכנסת. מחלוקת נוספת נסובה סביב הנושא המדיני: בליכוד דורשים חופש הצבעה בנושאי החלת ריבונות וסיפוח, ואילו בכחול לבן דורשים הקפאת מצב לחצי שנה, ושלאחר מכן תינתן להם זכות וטו בנושאים מדיניים.

עוד בוואלה!

נתניהו ייכנס לבידוד עד לסיום החקירה האפידמיולוגית של היועצת שנדבקה

לכתבה המלאה
יו"ר כחול לבן, ח"כ בני גנץ ויו"ר העבודה, ח"כ עמיר פרץ במהלך פגישתם 11 במרץ 2020. אלעד מלכה, אתר רשמי
לחץ להגדיל את מספר השרים בממשלה. פרץ וגנץ/אתר רשמי, אלעד מלכה

במקביל, בכירים בליכוד לוחצים על נתניהו וכן על בכירים בכחול לבן להגדיל את מספר השרים בממשלה, כדי להגדיל את מספר התיקים שיהיה בידי נתניהו לחלק לבלוק הימין ולשרי המפלגה. עם זאת, מחוץ לחדר המו"מ, בכירים בליכוד מנסים לשכנע את אנשי כחול לבן להסכים לתוספת של ארבעה שרים לפחות, מה שיגדיל את מספר השרים ל-34-36.

לנוכח התסיסה שעולה גם בימינה וגם בתוך מפלגת השלטון על חלוקת השרים המסתמנת, הטענה היא שתוספת התיקים תאפשר לנתניהו לייצר יציבות בגוש הימין ובליכוד, וכן לייצב את פעילות הממשלה. גורמים בכחול לבן אמרו בתגובה כי מספר השרים לא יעלה על 30. מדובר במספר השרים הגדול מאז 2009, והגדלה משמעותית לעומת הממשלה הנוכחית שמונה כ-24 שרים. עלות לשכת שר מוערכת בכ-5-6 מיליון שקלים לשנה.

הגדלת מספר השרים נועדה לתת מענה בעיקר לצרכים הקואליציוניים של נתניהו מול הליכוד ובלוק הימין, שצריכים כעת להתחלק ב-15 תיקים על 58 חכ"ים. לפי המתווה המסתמן, מפתח החלוקה הוא תיק לכל ארבעה ח"כים, מה שיקנה לש"ס 2-3 תיקים וליהדות התורה תיק אחד ואת ראשות ועדת הכספים. לפי המפתח הזה, ימינה צריכה לקבל 1-2 תיקים, אך במפלגה דורשים שלושה תיקים ומאיימים להישאר מחוץ לקואליציה.

ארגוני שמאל לגנץ ופרץ: התנגדו לסיפוח חד-צדדי

ארגוני מחנה השלום הישראלי, יוזמת ז'נבה, שלום עכשיו, מחזקים ועוד, פנו היום לגנץ, פרץ ולחברי הכנסת של המפלגות, בדרישה להתחייב שבקווי היסוד של הממשלה הבאה ולא יהיה סיפוח חד-צדדי באמצעות מתן זכות וטו. "סוגיית השטחים וההתנחלויות הייתה ועודנה סלע המחלוקת העיקרי בחברה הישראלית", נכתב במכתב. "ממשלה שתספח התנחלויות לישראל איננה ממשלת אחדות אלא ממשלת ימין שבוחרת לחסל את הסיכוי להיפרד לשתי מדינות ומסכנת את ההסכמים הקיימים בין ישראל למצרים, ירדן והרשות הפלסטינית ומפרה את ההתחייבויות הבינלאומיות שלה. עד היום, כל ממשלות ישראל, לרבות ממשלות הימין, נמנעו מלבצע מהלך מרחיק לכת שכזה".

עוד הוסיפו כי "סיפוח ההתנחלויות חייב להיות קו אדום, שחצייתו אינה יכולה לאפשר למי שתומך בשלום ובהיות ישראל מדינה יהודית ודמוקרטית, להישאר בממשלה המאפשרת אותו. בנסיבות הפוליטיות הנוכחיות, מתן חופש הצבעה או ניסוח פתוח של הסוגיה, כמוהו כהסכמה של כחול לבן לאימוץ ויישום תכניות הימין לסיפוח". על המכתב חתומים מנכ"ל יוזמת זנבה גדי בלטיאנסקי, מנכ"לית שלום עכשיו, שקד מורג, מייסד ומנהל ארגון מחזקים, אורי קול, ראש מכון מיתווים, נמרוד גורן ומנהל קואליציית שתי המדינות, יריב אופנהיימר.

(עדכון ראשון: 16:02)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully