שתף קטע נבחר

סטירה מהחברה הטובה: הגינוי של איפא"ק

יחסי נתניהו והשדולה הפרו-ישראלית בארה"ב היו סיפור אהבה - עד לגינוי החריג והחריף שאחרי הדיל עם עוצמה יהודית. דיפלומט לשעבר על הביקורת של "הזרוע הישראלית בארה"ב": "זה משבר אסטרטגי וקיומי". ועדיין - גם בוועידה הקרובה של הארגון נתניהו צפוי להתקבל בתשואות

 

נתניהו בוועידת איפא"ק בשנה שעברה. סדק בסיפור האהבה? (צילום: חיים צח לע"מ) (צילום: חיים צח לע
נתניהו בוועידת איפא"ק בשנה שעברה. סדק בסיפור האהבה?(צילום: חיים צח לע"מ)

 

איפא"ק היא השדולה הפרו ישראלית בוושינגטון ואחת מקבוצות הלובי החזקות בארה"ב. הקשר בינה לבין ראשי ממשלות ישראל הוא הדוק מאוד, כשלמעשה מדובר בסוג של "זרוע ישראלית" בארה"ב. אותו "זרוע", במהלך חריג - ביקרה בחריפות את "עוצמה יהודית" - זמן קצר לאחר הדיל שחתם עמה ראש הממשלה בנימין נתניהו.

 

ביקורת חסרת תקדים - דווקא בגלל שזה נתניהו

איפא"ק תמיד הייתה "חיילת ממושמעת" של ממשלת ישראל, וכל פעם שהשתנתה המדיניות הממשלתית היא התגייסה להגן עליה. כשישראל הובילה להסכמי אוסלו, היא הגנה עליהם, וכשישראל הובילה את "חומת מגן" והחיסולים הממוקדים - היא הגנה בחירוף נפש על ממשלת שרון ומדיניותה.

 

עם נתניהו זה תמיד היה סיפור אהבה. לאנשי השדולה לא הייתה מילה רעה לומר עליו גם כשהתגלעו עימותים עם יהודי ארה"ב בנושא מתווה הכותל, וגם לא על היחס לברק אובמה (ש-75% מהיהודים בארה"ב הצביעו עבורו), ולכן הביקורת שהושמעה עכשיו היא חסרת תקדים בכל קנה מידה.

 

המתיחות בין נתניהו לגוף הכי פרו ישראלי (ופרו נתניהו) בארה"ב ככל הנראה לא תשפיע על הבחירות כאן בישראל, אבל זה עשוי להיות סוף מעמדו הבלתי מעורער של נתניהו אצל השדולה, ואצל יהודי ארה"ב.

 

  (צילום: עטא עווסאת, AP)
נתניהו לצד מיכאל בן ארי מעוצמה יהודית. ביקורת חסרת תקדים(צילום: עטא עווסאת, AP)

אין ספק כי נתניהו מבין את המצב היטב. בימים הקרובים הוא ינסה לרכך את הכעס בארגונים יהודים בארה"ב ובאיפא"ק ובוודאי יבטיח להם שעוצמה יהודית לא תהיה בממשלה, זאת למרות הצהרות אחד מחבריה, עו"ד איתמר בן גביר, באולפן ynet, כי הם שואפים להיות חלק מהקואליציה

 

רמז לדף המסרים של הליכוד נשמע בתדרוך של סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי לועידת הנשיאים ביום חמישי: "מפלגת עוצמה יהודית אינה ממשיכת דרכו של כהנא. עם זאת, ברור שהמפלגה אינה חלק מהליכוד. הם מפלגה עצמאית. הם מאמינים במדינת ישראל הדמוקרטית והיהודית. הספקטרום הדמוקרטי בישראל כולל מפלגות קיצוניות בצד השמאלי, כמו המפלגה שהצמיחה את עזמי בשארה שתמך בטרור וריגל למען ארגון טרור. אין שום דיבור שעוצמה יהודית תהיה חלק מהקואליציה. היא מחוברת בבלוק טכני שנועד למנוע איבוד קולות".

 

 

למרות המשבר נתניהו צפוי להתקבל בברכה בוועידה השנתית של הארגון ב-24 במרס, ויש להניח שאף יתקבל בתשואות. כך נוהגת השדולה בראשי ממשלות ישראל, ויש להעריך שלא ישמעו שם קריאות בוז.

 

"המשבר עם יהודי ארה"ב הוא אסטרטגי וקיומי"

ד"ר נמרוד גורן, ראש המכון הישראלי למדיניות-חוץ אזורית "מתווים" אמר ל-ynet כי "הביקורת הנדירה שהשמיעה שדולת איפא"ק נגד המהלך שהוביל נתניהו להכנסת עוצמה יהודית לכנסת מראה עד כמה חריף המשבר שיצרה הממשלה בשנים האחרונות עם יהדות התפוצות".

 

גורן טוען כי "מה שהתחיל ביציאה נגד ארגונים יהודיים שתומכים בשלום ובזכויות אדם ובדה-לגיטימציה לארגונים יהודיים שמבקרים את מדיניות ישראל כלפי הפלסטיניים, ומה שהמשיך בזלזול והתעלמות מהיהודים הרפורמים והקונסרבטיבים, הגיע לאחרונה ללב ליבו של הממסד היהודי בתפוצות".

 

המכב של AJC איפא
המכתב של ה-AJC נגד "עוצמה יהודית"

 

 

לדברי הדיפלומט לשעבר נדב תמיר, חבר ועד מנהל ב"מתווים", מדובר במשבר אסטרטגי וקיומי: "המשבר מאיים על עצם הייעוד של ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי. הממסד הישראלי מתייחס אל יהודי התפוצות באופן אינסטרומנטלי וחד-צדדי, כמי שצריכים לשמש לובי למדיניות פרו-ישראלית, כספומט שמספק מימון בלתי מותנה או מאגר עולים. אי אפשר לבסס יחסים כשמתייחסים אל חברי הזרמים הליברליים, שמהווים את רוב העם היהודי, כ'יהודים סוג ב'".

 

תמיר טוען כי כדי לפתור את המשבר, יש להפסיק להפוך את ישראל לנושא שנוי במחלוקת פוליטית פנימית במדינות השונות, ובעיקר בארה"ב. "יש להפסיק לצפות מיהודי העולם, שישראל אמורה להיות גם מדינתם, לבטא עמדות פוליטיות רק אם הן תואמות את זו של הממשלה. נדרשת מדיניות-חוץ שרואה לטווח הארוך ולא מצמצמת את האינטרס הישראלי מול יהדות העולם לתקופת כהונתה של ממשלה עכשווית אצלנו וממשל אמריקאי מסוים. אם אנחנו נאמנים להגדרת ישראל כמדינת הלאום הדמוקרטית של העם היהודי, פתרון המשבר עם יהדות".

 

בשדולה המקבילה לאיפא"ק בארה"ב, J Street, אמרו כי פעולותיו של נתניהו מבישות ומסוכנות: "במו ידיו, פתח נתניהו את שערי הכנסת בפני קבוצה גזענית ומסוכנת. תמיכה בישראל מחייבת לצאת נגד המהלך הבזוי של נתניהו. מהלך שמאפשר לכוחות החשוכים, האלימים והגזעניים ביותר להיות מיוצגים בכנסת ישראל. כל מי שמחריש אל מול חבירתו של נתניהו לימין הקיצוני והגזעני ביותר, מחזק את פוליטיקת השנאה בישראל, בארצות הברית ובעולם כולו".

 


פורסם לראשונה 23/02/2019 22:24

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
נתניהו נואם בוועידת איפא"ק בשנה שעברה
צילום: AFP
מומלצים