שתף קטע נבחר

דריכות בישראל: שרי החוץ של האיחוד האירופי ידונו בתגובה לסיפוח

משרד החוץ הנחה את השגרירים באירופה לפעול כדי לסכל יוזמה לפרסם הצהרה בשם 27 מדינות האיחוד, שכוללת איום במקרה והממשלה תחליט לספח שטחים ביו"ש. עם זאת, ההערכה בישראל היא כי בשל העובדה שנדרש קונצנזוס, לא יוחלט על צעדי ענישה

 

The West Bank settlement of Ofra  ()
היישוב עפרה שבבנימין

 

משרד החוץ הנחה את שגרירי ישראל באירופה לפעול מול משרדי החוץ השונים כדי לסכל יוזמה של שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזף בורל, לפרסם הצהרה בשם 27 מדינות האיחוד האירופי לקראת כינון הממשלה החדשה בישראל, שכוללת לשון מאיימת במידה והממשלה תחליט לספח שטחים ביהודה ושומרון. היום (שישי) יתכנסו שרי החוץ האירופיים לדון בנושא, אך ההערכה בישראל היא כי כרגע לא צפויים צעדי ענישה נגד ישראל.

 

לקראת הכרעה: השאלות והתשובות על האפשרות לסיפוח ישראלי

 

מאחר והצהרות האיחוד האירופי מחייבות קונצנזוס של כל המדינות, הושם דגש על המדינות הידידותיות יותר לישראל באיחוד ובהן אוסטריה, צ'כיה, רומניה ובולגריה. השבוע התקיימה שיחת ועידה של כל שגרירי ישראל באירופה שבה הנחה אגף אירופה במשרד החוץ את השגרירים להעביר מסר למשרדי החוץ השונים ובו בקשה ישראלית להתנגד להצהרה כזאת, מכיוון שהממשלה עוד לא קמה ויש לתת לה צ'אנס.

 

 

 

שרי החוץ האירופיים יתכנסו היום לדון בנושא תהליך השלום ובירושלים יש דריכות לקראת אפשרות שבמפגש יהיה ניסיון להעביר הצהרה משותפת עם מסר של אזהרה לישראל. ההערכה בישראל שכל עוד לא התקבלה החלטת סיפוח האיחוד לא יגיע לקונצנזוס על צעדי ענישה כלשהם נגד ישראל אם תחליט על סיפוח.

 

ד"ר מאיה שיאון צדקיהו, מנהלת התכנית ליחסי ישראל-אירופה במכון מיתווים למדיניות חוץ, אומרת כי צעדי סיפוח, אם ייושמו, לא יעברו ללא תגובה מצד האיחוד האירופי.

 

 

דגל האיחוד האירופי (צילום: רויטרס)
דגל האיחוד האירופי(צילום: רויטרס)

 

"כרגע גורמים בו מנסים להקדים תרופה למכה בעזרת אזהרות ואיומים נגד סיפוח. היה וממשלת ישראל החדשה תפעל לספח שטחים, ישנם גורמים שיפעלו לדחוף את 27 המדינות החברות באיחוד האירופי לנקוט בצעד תקיף ומשמעותי", אומרת שיאון צדקיהו.

 

היא הוסיפה: "במצב הפיצול הפנים-אירופי הפנימי הנוכחי בסוגיית ישראל, ובהינתן יכולת הווטו של כל חברה באיחוד על כל הצהרה וצעד במדיניות-החוץ של האיחוד האירופי, 'נביחתו' של האיחוד כגוף משותף תהיה כנראה חזקה מ'נשיכתו', ויתכן שגם 'הנביחה' - או שלא תהיה חזקה, או שלא תהיה בשם 27 החברות, אלא בשם מועדון מצומצם יותר".

 

לדבריה, "צרפת היא המובילה את הקו התקיף, ואף מנסה לקדם צעדי תגובה כלכליים של האיחוד נגד ישראל. כשותף הסחר הראשי של ישראל, צעד כזה צריך להטריד את מנוחת הממשלה. בישראל התרגלו לראות באירופה גורם מוחלש בזירה הבינלאומית, שאין צורך לקחת ברצינות את מחאותיו. ואולם, הדבר עלול להתגלות כשגוי במידה שתחליט ישראל לנקוט מהלך רשמי של סיפוח, שמשנה בעיניים אירופיות את כללי המשחק. מנהיגים אירופיים בולטים עשויים להוביל מהלכים – בתוך מוסדות האיחוד ומחוצה להם - שיגבו מחיר מישראל".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים