שתף קטע נבחר

בעקבות דברי נתניהו: ראש ממשלת פולין לא יגיע לישראל

סערת חוק השואה נמשכת: מתיאוש מורבייצקי ביטל את הגעתו לוועידת מדינות וישגראד שתתקיים מחר בישראל - ובמקומו יגיע שר החוץ הפולני. המהלך בא על רקע דבריו של נתניהו בוועידת ורשה בשבוע שעבר, שלפיהם "פולנים שיתפו פעולה עם הנאצים". גורם מדיני: "מבינים שגם בפולין מתקיימת מערכת בחירות"

סטירת לחי לנתניהו: בעקבות דבריו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בוועידת ורשה בשבוע שעבר, אז אמר כי "פולנים שיתפו פעולה עם הנאצים ואני לא מכיר אדם אחד שנתבע על האמירה הזו", וחרף ההבהרות שפרסם לאחר מכן, ביטל היום (א') ראש ממשלת פולין מתיאוש מורבייצקי את הגעתו לוועידת מדינות וישגראד. במקומו יגיע שר החוץ הפולני.

 

זמן קצר לאחר הדיווח על ביטול הגעתו של מורבייצקי אל הוועידה שמתקיימת לראשונה בישראל, ותיפתח מחר בירושלים בהשתתפות מנהיגי הונגריה, צ'כיה וסלובקיה, אמר גורם מדיני: "נשמח לארח את שר החוץ הפולני בוועידה. אנו מצפים שהיא תהיה הצלחה גדולה ומבינים שגם בפולין מתקיימת מערכת בחירות".

בנימין נתניהו עם ראש ממשלת פולין מטאוש מורבייצקי (צילום: רויטרס)
נתניהו ומורבייצקי, בשבוע שעבר(צילום: רויטרס)

מורבייצקי החליט שלא להגיע לירושלים, למרות שנתניהו הבהיר שלא האשים את האומה הפולנית או העם הפולני בשיתוף פעולה עם הנאצים. גורמים המקורבים למורבייצקי אמרו כי הסיבה להחלטתו נעוצה בתקופת הבחירות שפולין נמצאת בה, ובחשש שביקור בירושלים "יסבך" אותו. הם ציינו גם את החשש מפני הפגנות נגד ביקורו של ראש ממשלתם בהשתתפות ניצולי שואה.

 

מורבייצקי היה אמור לשאת נאום בפני המועצה ליחסי חוץ של הקונגרס היהודי העולמי ולהשיב על שאלות. במקביל, ארגונים יהודיים פתחו בקמפיין שקורא לראש הממשלה הפולני לקדם את השבת רכוש יהודי שנגזל בשואה ובתקופת השלטון הקומוניסטי - סוגיה רגישה מאוד בפולין.

 

ביום שישי פרסמה לשכת ראש הממשלה הבהרה נוספת באנגלית בעקבות הסערה על דבריו בעניין חוק השואה הפולני. "בתדרוך שערך לעיתונאים, ראש הממשלה נתניהו לא התכוון לעם או המדינה הפולנית, אלא לפולנים", אמרו בלשכה. "דבריו צוטטו באופן לא מדויק בכלי התקשורת והדיווחים תוקנו בהמשך".

 

מוקדם יותר באותו יום זומנה השגרירה בפולין, אנה אזרי, לשיחת נזיפה במשרד החוץ הפולני בעקבות דברי נתניהו.

 

 
בנימין נתניהו וסגן נשיא ארה
עם סגן נשיא ארה"ב מייק פנס באנדרטה לגיבורי גטו ורשה(צילום: AFP)

וועידת השלום והביטחון בוורשה (צילום: AP)
ועידת השלום והביטחון בוורשה(צילום: AP)

נשיא פולין, אנדז'יי דודה, אף הבהיר כי אם אכן נתניהו אמר את הדברים - אין לקיים את הוועידה בישראל, וציין כי הוא מוכן אף לארח את מנהיגי הונגריה, צ'כיה וסלובקיה במעונו.

 

השגרירה אזרי גם היא העבירה מכתב ללשכתו של מורבייצקי שבו נכתב כי ראש הממשלה לא האשים את האומה הפולנית בפשעים נגד היהודים, אלא התכוון שהיו פולנים ששיתפו פעולה עם הנאצים. דובר לשכת הנשיאות בפולין אמר הבוקר בעקבות הסערה כי ישראל הבהירה את דבריו של נתניהו ו"נראה שמדובר במניפולציה עיתונאית".

 

לדברי ד"ר נמרוד גורן, ראש מיתווים - המכון למדיניות חוץ אזורית: "כינוס פסגת מדינות וישגראד בירושלים מסמל שלב נוסף במהלכים שמבצעת ממשלת ישראל לפתח בריתות עם קבוצות מדינות בתוך האיחוד האירופי. בריתות אלו נעשות, כפי שהצהיר בפומבי נתניהו, כדי להגביר את הפיצול בין מדינות האיחוד האירופי ולמנוע קבלת החלטות ביקורתיות מצד האיחוד כלפי מדיניות ממשלת ישראל בנושא הפלסטיני.

 

"עבור זאת, מוכן ראש הממשלה לארח בהוד ובהדר מנהיגים שרחוקים מעקרונות הדמוקרטיה הליברלית ושחלקם גם נגועים באנטישמיות", הוסיף גורן. "הדבר נעשה במקביל להתקפות חריפות מצד ירושלים כלפי האיחוד האירופי, וסימונו כעוין לישראל. ואולם, ניסיונות לרכוש ידידים בקרב מדינות אירופה לא חייבים לכלול התרחקות מעקרונות היסוד של הדמוקרטיה הישראלית ומבעלות בריתה המסורתיות במערב".


פורסם לראשונה 17/02/2019 15:31

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
נתניהו ומורייבצקי
צילום: רויטרס
מומלצים