ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע הבוקר (ראשון) בישיבת הממשלה על מינויו של שר התחבורה, ישראל כ"ץ, לתפקיד ממלא מקום שר החוץ. המינוי מגיע בעקבות עתירה של התנועה לאיכות השלטון נגד ריבוי התיקים שבהם מחזיק נתניהו (ביטחון, חוץ ובריאות). שלא כמו במינוי שר קבוע, אין חובה להעביר בהצבעה בכנסת את מינוי ממלא המקום, התקף לשלושה חודשים. על אף היותו זמני, המינוי עשוי להוות מקפצה עבור כ"ץ לתפקיד הבא בממשלה שתוקם לאחר הבחירות, אם אכן נתניהו יעמוד בראשה.

שני המועמדים המובילים לתפקיד היו שר התחבורה ושר האנרגיה והתשתיות יובל שטייניץ. כזכור, כ"ץ זכה במקום השני בפריימריז אחרי יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין. בליכוד העריכו הבוקר כי נתניהו לא יוכל להתעלם מאמירתם הברורה של הבוחרים וייאלץ למנות אותו.
גלעד ארדן אמר לפני ישיבת הממשלה כי הוא "מברך את חברי השר ישראל כ"ץ ומאחל לו הצלחה רבה. מינויים של שרים היא החלטה של רה'מ ואנחנו כמובן לא מתערבים איך הוא מחלק את המינויים והתיקים בממשלה".
 

יו״ר מרצ, ח״כ תמר זנדברג, לעומת זאת, אמרה כי "אין מתאים משר הפקקים להוביל את הפקק המדיני שנתניהו יצר עם העולם המערבי. לשמחתנו, לא יישאר לו הרבה זמן לעשות שם נזק. בטח אם ייאלץ לעבור בין המשרדים בתחבורה ציבורית".



בעקבות הודעת רה"מ על מינוי שר חוץ, מהתנועה לאיכות השלטון, מי שעתרה לבג"ץ בנושא, נמסר בתגובה: "צר לנו שראש הממשלה גרר רגליו תקופה כה ארוכה, ופעל לבסוף רק בעקבות לחץ של הליך משפטי. אנו מברכים את השר כ"ץ ומאחלים לו בהצלחה בתפקידו החשוב, ומקווים שבממשלה הבאה לא נדרש לפרקטיקה של ריכוז סמכויות כה גדול בידיו של אדם אחד פעם נוספת".



ד"ר גורן, ראש מיתווים - המכון הישראלי למדיניות חוץ-אזורית, אמר כי "ממלא מקום שר החוץ  לא צפוי לעשות מהפיכות בשירות החוץ בשבועות הספורים שנותרו עד לבחירות, אבל מי שימונה לשר חוץ לאחר הבחירות יצטרך לקחת על עצמו את המשימה לחזק את מערך החוץ הישראלי המוחלש ולהעצים את תפקיד הדיפלומטיה ככלי מרכזי בקידום הביטחון הלאומי.