חברת הכנסת לשעבר וחוקרת ומומחית לענייני המזרח התיכון קסניה סבטלובה שוחחה עם 'מעריב' על מותו של אלכסיי נבלני האופוזיציונר הבכיר ביותר שהיה לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין.

באיראן חוששים? בכירים בטהרן: "אל תתנו לנתניהו תירוץ לפתוח במלחמה אזורית"
נשיא ברזיל בהתבטאות שערורייתית: "פעולות ישראל בעזה, כמו היטלר"

אז מה בעצם קרה שם?

"מדובר באותו משטר שכבר ניסה לחסל אותו בעבר וכמעט הצליח אחרי ההרעלה בשנת 2020. אנחנו לא יודעים מה סיבת המוות ולעולם לא נדע. באיזשהו אופן קיצוני או בגלל התנאים הקשים מנשוא של עינוי מתמשך בשלוש השנים של כליאתו, כך או אחרת המשטר הרוסי עומד מאחורי המוות שלו".

מה הפך אותו לסמל שגרם למשטר לסמנו עד התוצאה הטרגית?

"הוא היה האופוזיציונר מספר אחד. הוא היחיד שבאמת ניסה לאתגר את פוטין וגם הסב לו אי נעימות ומבוכה על ידי התחקירים שלו על שחיתות. פוטין לא הסתיר את השנאה שלו אליו והסלידה ממנו".

"הוא לא קרא לו בשמו לאחר ההרעלה המפורסמת שהייתה ב-2020. כשהוא התייחס לאירוע הזה, אז הוא אמר "'החולה הזה', אני רק יכול להגיד שאילו כוחות הביטחון שלנו היו רוצים לחסל אותו, אז הם היו עושים את זה בהצלחה".

המחאה נגד פוטין בתל אביב (צילום: Ray white)

"עכשיו המילים הללו מקבלות משמעות אחרת. עבור פוטין והמשטר, אפילו מהכלא נבלני איים בצורה ברורה על המשטר הזה שהוא מושחת ומסוכן למדינות אחרות ולאזרחיו. נבלני המשיך להיות בקשר עם ציבור תומכיו באמצעות מכתבים, מכתבים שהוא שיגר דרך העורך דין וככל הנראה לפני הבחירות לנשיאות שיתקיימו בקרוב ב-17 למרץ".

כיצד הסיקור התבצע אם בכלל בתקשורת הרוסית הרשמית?

"האירוע הזה שהוא כמובן אירוע דרמטי וקיבל התייחסות מראשי מדינות וכמובן כל האופוזיציה הרוסית והעם הרוסי פרסמו ברשתות החברתיות. בכלי התקשורת הפדרליים זה קיבל התייחסות מינימלית בלבד, ממש אזכור קצרצר של פחות מחצי דקה באותו יום. וגם אתמול. השלטונות ניסו בכל דרך למנוע חשיפה לעניין הזה והתקהלות".

"נעצרו כ-400 אזרחים במהלך שתי היממות האחרונות ולמרות זאת יש אנשים שמביאים פרחים בכל מיני אנדרטאות לזכר קורבנות הטרור הסטליניסטי, אז מביאים פרחים מתוך הבנה שהוא לא שונה בהרבה מאותו משטר של פוטין".

האם יש מישהו שיכנס לנעליו מבלוגר ומשפיע דעת קהל למנהיג האופוזיציה הבולט ביותר כפי שהיה נבלני?

"יש הרבה אנשי אופוזיציה שנמצאים מחוץ לרוסיה וגם תומכים של נבלני, אבל אחד כמוהו זה היה שילוב של כריזמה אדם סוחף ומנהיג אמיתי ולא יהיה כל כך פשוט למלא את החלל הזה".

"לצד זאת, יש לפחות עוד שני מנהיגים אופוזיציוניים שנמצאים בבתי הסוהר ברוסיה, האחד נשפט ל-25 שנים של עבודות פרך והשני לתשע שנים, אנשים בולטים הבולטים מאוד ברוסיה אך פחות ידועים במערב. מאחר שמותו של נבלני מאוד טרי, לא נראה שיש כרגע הכרעה מי יהיה המועמד שיחליף אותו".