נוכח פגישת משלחת חמאס עם סגן שר החוץ הרוסי שוחחנו היום (חמישי) עם קסניה סבטלובה, חברת הכנסת לשעבר וחוקרת ומומחית לענייני המזרח התיכון על היחסים בין המדינה לארגון הטרור.

מאות אסירים על כל חטוף ונסיגה מלאה: התנאים של חמאס לעסקת חטופים
רוסיה ממשיכה לתפוס צד: משלחת חמאס ביקרה במוסקבה

מה הן התגובות בעקבות ביקור משלחת חמאס בעיצומה של המלחמה, מה הציפייה הרוסית?
"משתקף ממאמרי דעה בתקשורת הרוסית שמקבלים אותם באמצע המלחמה במוסקבה ונפגשים עם סגן שר החוץ אז הם יכולים גם אולי לצפות לתמורה".

מהי אותה התמורה?
"שחרור של אזרחים בעלי אזרחות רוסית כי זה מה שיאפשר לפוטין בלי יותר מדי מאמצים להראות שיש לו כוח, הוא שולט בעניינים ומשפיע ושולט בשחקן הזה, חמאס, ולמעשה שזה לא מה שקרה".

מה ההסבר שלך למעשה שהדברים אינם כך, אם החטופים לא שוחררו וחמאס לא נענה לקריאת פוטין?
"היחסים בין רוסיה לחמאס מאוד שטחיים, אין בהם עומק. עמוק הוא סיוע כלכלי וצבאי המייצר מחויבות בו ארגון או מדינה מרגישים שהם חבים הכרת תודה למי שמזין אותם. ממה שידוע חמאס לא מקבל כלום מהרוסים. גם אם מדובר בסיוע כזה או אחר זה לא משהו ממשי. כנראה שהם לא מרגישים שהם חייבים לפוטין משהו, לעומת האיראנים. איראן למשל נמצאת בקשר על שחרור התאילנדים שאינם ישראלים, וגם אותם לא משחררים".

מה בעצם אולי כן השוני, כאשר שוחררו תאילנדים בפעימות הראשונות?
"הם שוחררו במסגרת הפעימות ובכך צירפו את התאילנדים אך לא ראינו שהיה שחרור מלפנים לשורת הדין למרות לחץ איראני, אנחנו לא נמצאים בעומקם של הדברים ומי אמר מה למי אך העובדה היא שלא שוחררו תאילנדים בנפרד והם עדיין מוחזקים בשבי חמאס. אני חושבת שהרוסים קיוו שאם תהיה עסקה כזו או אחרת יהיו שם גם האזרחים הרוסים שזה דבר שמאוד יכול להיות, שוחררו גם בפעם הקודמת אך לא בנפרד וגם זה היה חטוף אחד".

מה קורה בתוך החדר ממה שאת יודעת בשיחה שכזו בין הרוסים לחמאס?
"אני חושבת שלא המשוחררים מעניינים את רוסיה ולא המצב ההומניטרי. מה שמעניין את הרוסים זה להראות שהם שולטים במצב, שולטים בשחקנים, בטח בשחקן הזה וכרגע הם לא מקבלים ממנו תמורה. לאחר הפגישה ראינו בעיתונות הרוסית כינויי גנאי לחמאס על ידי בכירים והגדרה של הפגישה כבזבוז זמן מעיין 'עקיצה קטנה', זה לא יגרום להפסקת היחסים אך כן משתקף שיש תסכול מצד רוסיה".

אז מה באמת חושבים הרוסים על חמאס ומה טיב היחסים?
"צריך להבין שאין שום סימפטיה לחמאס כארגון אסלאמיסטי, ארגון רדיקלי עם פוטנציאל של שילהוב ההמונים המוסלמים ברוסיה. זה נטו עניין פוליטי שאותו רוסיה רואה 'כשליטה בכיפה' היא מבחינתה מדברת עם כל השחקנים בין אם זה חמאס חיזבאללה או טליבאן אבל הייתה ועודנה אכזבה שאין תמורה מיידית".

אז מה בעצם היה הייחוד באותם מאמרים שלאחר הפגישה מה היה תוכנם?
"השלטון מעוניין לשמור על קשר עם הארגון הזה וזה משרת אותם פוליטית אז תקשורת המיינסטרים לא הביעה ביקורת על הביקור זה הפעם השנייה אבל ברשתות כן היו קולות שתוקפים את החמאס של אנשים שמזוהים עם האופוזיציה, שאומרים שזה בושה הקבלה של הארגון הזה ומתחילים להשתמש במינוח של טבח על מעשים שנעשו. ברשתות הרוסיות המוסלמיות כאשר יש יותר מ-11 אחוזים מאזרחי רוסיה שהם מוסלמים האהדה לחמאס היא בלתי רגילה ומהללים אותם שם מפרסמים תמונות שלהם ורואים התלהבות כמו שהייתה בירדן או מקומות אחרים וזה חלק מהשיקולים לא לתקוף אותם עקב התמיכה של הרוסים המוסלמים שעבורם התמיכה בחמאס ולא בישראל היא הבחירה הנכונה".