את הרצון ״לחזור לעניינים״ צריך לקבל בברכה מוגבלת

מאמרי דעה ופרשנות / ישראל ואגן הים התיכון

ביקורו הצפוי של שר החוץ הטורקי מבלוט צ'אבושולו בישראל בשבוע הבא, אליו יצטרף ככל הנראה גם שר האנרגיה, הוא שלב נוסף בתהליך שיפור היחסים בין שתי המדינות. שורה של סוגיות יונחו על השולחן, ואחת מהן נוגעת לתחום האנרגיה, ובאופן ספציפי – לנעשה באגן המזרחי של הים התיכון. סוגיה זו עומדת על המדוכה האזורית ומעבר לה כבר יותר מעשור, בעקבות תגליות הגז במים הכלכליים של ישראל. הפלישה הרוסית לאוקראינה רק הוסיפה אטרקטיביות ודחיפות לצורך בדיון דו-צדדי.

העניין הטורקי בייבוא גז טבעי מישראל ברור לגמרי ואף קיבל ביטוי פומבי בחודשים האחרונים מפיו של הנשיא, רג'פ טאיפ ארדואן. יחד עם זאת, הן בירושלים והן באנקרה מבינים היטב כי בתחום זה יש שני מישורים הארוגים זה בזה: המישור הכלכלי-אנרגטי והמישור המדיני-אסטרטגי.

טורקיה מייבאת את הרוב המוחלט של צרכי האנרגיה שלה מרוסיה, איראן, אזרבייג'אן, אלג'יריה ומדינות נוספות. תלותה ברוסיה בהקשר זה נעה סביב 50% ואף יותר. לנוכח הפלישה לאוקראינה והמאמץ של מדינות המערב לגמול עצמו בהדרגה מנפט וגז טבעי רוסי, רצונה של טורקיה לגוון את מקורות האנרגיה שלה מובן ומוצדק. במקביל, טורקיה מבקשת לשמור ואף לשפר את מיצובה הגיאו-פוליטי באמצעות חיזוק מעמדה כנתיב מרכזי לאספקת אנרגיה לאירופה. הגז הישראלי, בהקשר זה, נמצא ממש "בדלת ממול". הכדאיות המוגבלת, שהיתה אחד הגורמים לכישלון המשא ומתן שניהלו הטורקים בעבר לרכישת גז מישראל, עשויה להשתנות במציאות החדשה.

נעבור למישור המדיני-אסטרטגי: שנות הצינה ביחסים נוצלו על-ידי ישראל ומדינות נוספות לגיבוש ארכיטקטורה אזורית מרשימה למדי, המדירה למעשה את טורקיה מ"המשחק האזורי". אנקרה הבינה זאת באיחור ניכר. לכן, היא מנהלת בחודשים האחרונים מאמץ דיפלומטי אינטנסיבי (והמוצלח למדי) לשיפור יחסיה עם ישראל, סעודיה, איחוד האמירויות ומצרים. חזרתה של טורקיה ל"מרכז העניינים" נועדה כדי לשפר את מעמדה בשתי סוגיות העומדות במרכז האינטרס הלאומי הטורקי: מערכת היחסים עם יוון ובעיית קפריסין.

ניוזלטרצרו קשרתמיכה במכון