מהי רשות פלסטינית מחודשת?

יוחנן צורף ינואר 2024

רעיון שיקום הרשות הפלסטינית נהגה על ידי נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, על רקע חולשת הרשות והתנגדות ראש ממשלת ישראל להשיב אותה לרצועת עזה בתום המלחמה. בדומה לנשיאי ארה"ב לפניו ביידן רואה בפתרון 'שתי המדינות' פרוייקט בינלאומי חיוני שאמור להסדיר את מערכת היחסים בין ישראל והפלסטינים ולסייע בשימור היציבות במזה"ת.

הרשות הפלסטינית קמה ב1994- כתוצר של הסכמי אוסלו. היא נועדה לפנות את מקומה בחלוף חמש שנים לטובת הסדר קבע שהיה אמור לכונן מוסד חלופי לרשות עצמה. הסדר כזה לא הושג והרשות ממשיכה להתקיים כמוסד 'זמני' עד להגעה להסדר הקבע. זהו גם ההקשר בו הרשות הפלסטינית החלה לאבד ממעמדה ולהיחלש עד שהגיעה למעמדה המוחלש כיום. לרשות אחריות רבה לחולשה זו, אך היא איננה אחראית בלעדית למצבה הנוכחי. ישראל, שותפתה להסדר והמשענת המרכזית שלה, מתעלמת ממנה מאז 2009, דוחה כל אופציה של הידברות עימה, ואיננה מסתירה את עניינה בפירוקה. הרשות כיום חלשה, חסרת לגיטימציה ברחוב, בעלת יכולת פוחתת לאכוף מרות ולהעניק שירותים לציבור הפלסטיני.

רשות מחודשת תידרש לעבור תהליך ארוך של ארגון מחדש, שיקום והכשרה שתתאים את תפקודה לעידן שאחרי המלחמה. היא תידרש לבחור הנהגה חדשה לאור אובדן האמון והרלוונטיות של ההנהגה הנוכחית. הנהגה שתזכה ללגיטימציה של הציבור ותוכל להטיל מרות ולאכוף חוק וסדר. היא תידרש להשתחרר מן הדימוי המושחת שדבק בה ולהוכיח לציבור שענייניה מתנהלים בשקיפות וכספי הסיוע והמיסים משמשים לקידום ענייני הציבור ולא לאינטרסים אישיים של מקורבים. גם מערכות החינוך והמשפט יידרשו לעבור הליכים דומים. מערכת החינוך משום התכנים האנטי-ישראלים, ומערכת המשפט לאחר שאיבדה מעצמאותה והפסיקה להוות כתובת לאזרחים המחפשים צדק והגנה מפני שרירות השלטון.

תהליך חידוש הרשות הפלסטינית מחייב גם את ישראל. עליה להניח אופק מדיני אמיתי, להכריז על הרשות פלסטינית כבת-שיח ועל קיומה כאינטרס חיוני, להרחיב את שיתוף הפעולה עימה, להעביר כספים מוקפאים ולתאם מהלכים לחיזוק כלכלתה, לבצע צעדים בוני אמון, ולאשר ולתאם עם הקהילה הבינלאומית את תוכניות הרפורמה לחיזוקה.

שיקום הרשות הפלסטינית הוא בר השגה. רשות פלסטינית יעילה ומתפקדת חשובה מאוד לשימור זהותה של ישראל ולביטחונה. במשך למעלה משש שנים פעלה רשות כזו, תחת הובלתו של ראש הממשלה סלאם פיאד, וזכתה לשבחים רבים מצד מערכת הביטחון הישראלית וגורמים רבים בקהילה הבינלאומית. ב2012- היא אף קיבלה את הכרת הבנק העולמי בה כישות שעברה את מבחן המדינה. רשות פלסטינית שתעבור כמתבקש את השיקום והארגון מחדש תוכל לסייע לישראל בהשגת ביטחון, לשאת באחריות ל-5 מיליון פלסטינים המתגוררים בעזה ובגדה המערבית, ולהוות את הבסיס להסדר בר-קיימא עם ישראל.

* נייר מדיניות זה נכתב במסגרת פרויקט משותף של מכון מיתווים וקרן ברל כצנלסון המציע ניתוחים ביטחוניים, מדיניים ואזוריים ליום שאחרי המלחמה

ניוזלטרצרו קשרתמיכה במכון