באיחוד האירופי מרוצים מלפיד

מאמרי דעה ופרשנות / ישראל ואירופה

27 שרי החוץ של האיחוד האירופי אישרו פה אחד להתקדם לעבר כינוס מועצת ההתאגדות עם ישראל. מדובר בהישג לראש הממשלה ושר החוץ יאיר לפיד, שהתרחש בבריסל בשבוע שעבר.

מטרת המועצה היא לקיים מדי שנה דיאלוג רם־דרג בין שר החוץ של ישראל לבין "שר החוץ" של האיחוד האירופי, שבו ילובנו נושאים מדיניים וידונו על הרחבת הקשרים בין הצדדים והעמקתם.

בעוד ארה"ב היא השותף הביטחוני הראשון במעלה של ישראל, האיחוד האירופי הוא השותף הכלכלי והמסחרי הראשי, והשותף האסטרטגי שלנו בתחומי מדע וחדשנות, תעופה ותיירות, חינוך ותרבות. הקשרים עם האיחוד משפיעים על שוק התעסוקה, על הורדת יוקר המחיה, על השמיים הפתוחים והמוזלים, ועוד.

לכן, כאשר מועצת ההתאגדות לא התכנסה מאז 2012, הפגיעה ביחסים עם האיחוד האירופי היתה בעיקר מדינית, אבל גם פרקטית. בעוד שכנותינו באזור חתמו במהלך עשור זה על 3-2 הסכמי שת"פ, שבהם קבעו את סדרי העדיפויות לקידום היחסים, ישראל נותרה מאחור עם הסכם ישן ולא מעודכן משנת 2004. יש שיאמרו שהיה די בהסכם מפורט זה כבסיס שיאפשר לקדם את היחסים, ושעדיין יש בו סעיפים רבים שלא מוצו. אכן, גם ללא כינוס מועצת ההתאגדות, היחסים הכלכליים והפרקטיים עם האיחוד האירופי פרחו ושגשגו. עם זאת, קשה להוכיח את המחיר של אי־קידום שיתוף פעולה מהיר או רחב ועמוק מספיק בגלל הידרדרות היחסים המדיניים, שאי־כינוס המועצה שיקף.

עם כניסת יאיר לפיד לתפקיד שר החוץ, הוצב שיקום היחסים עם האיחוד כיעד ראשי. הדיפלומטים הישראלים בבריסל עמלו על כך במהלך השנה והביאו הישג לשר החוץ, שהיום מכהן כבר כרה"מ.

נראה שבאיחוד האירופי הבינו סוף־סוף כי זו הממשלה הכי פרו־אירופית שהיתה בישראל מאז 2009, וכדאי לשקם את היחסים המדיניים באמצעות כינוס המועצה טרם הבחירות בישראל. לראשונה יש בישראל ראש ממשלה שאינו חושש לומר כי הוא תומך בפתרון שתי המדינות, והאיחוד האירופי והקהילה הבינלאומית מאמינים לו.

אם לא יהיו הפתעות בדרך, כינוס מועצת ההתאגדות צפוי להתרחש באוקטובר, לאחר שמועצת שרי החוץ של האיחוד תאמץ עמדה משותפת בנושא. ודאי שהמסמך ימתח ביקורת על התנהלות ישראל בשטחים, וישוב ויקרא לפתרון שתי המדינות. עם זאת, האיחוד גם ישוב ויברך על הסכמי אברהם ועל הנורמליזציה עם מרוקו, ויזמין את ישראל לקיים שיתופי פעולה "משולשים" בין ישראל, האיחוד האירופי ומדינה ערבית שעימה יש לישראל יחסים. האיחוד האירופי יכול להוות כלי להעמקת היחסים של ישראל גם עם מצרים וירדן ואף עם הרשות הפלשתינית.

יש לברך את ראש הממשלה ושר החוץ לפיד על ההישג מדיני, שהיה ויתורגם להעמקת שיתוף הפעולה עם האיחוד האירופי, יתרום לשגשוגה ולחוסנה של מדינת ישראל.

 

המאמר פורסם ב״ישראל היום״, ב-26 ביולי 2022

ניוזלטרצרו קשרתמיכה במכון