היום שאחרי אבו מאזן – סיכום סימולציה

ב-30 בינואר 2023 ערך מכון מיתווים משחק סימולציה שמטרתו לתרגל היתכנות של תרחישים שונים להמשך היחסים בין ישראל לרשות הפלסטינית, והמעורבות של שחקנים אזוריים ובינלאומיים בזירה זו, בעקבות תרחיש עתידי של מות יושב ראש הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן), ועל רקע הקמת הממשלה החדשה בישראל.   

מסגרת הפעולה של הסימולציה הייתה מפגש חירום בינלאומי שנערך ביוזמת ארצות הברית שלושה ימים לאחר הודעה על מותו של אבו מאזן, ולאור היערכות של השחקנים השונים בזירה נוכח המציאות החדשה. תרחיש הפתיחה כלל את מינוי חוסיין א-שייח' ומג'ד פרג' כיושבי ראש משותפים של הרשות באופן זמני עד עריכת בחירות. זאת לצד הנחות המבוססות על המציאות הקיימת ובראשן המציאות הפוליטית בישראל בעקבות הקמת הממשלה חדשה, מצב של מתיחות בין מערכת הביטחון לבין המנהיגות הפוליטית של המתנחלים, וחוסר יציבות ואלימות בשטח. המפגש נערך במטרה לשמור על היציבות באזור ולדון בצעדים להרגעת הזירה והסכמה על מפת דרכים להמשך היחסים בין ישראל והרשות הפלסטינית. למפגש הוזמנו נציגי ישראל והרשות הפלסטינית, לצד נציגי מצרים, ירדן, מדינות המפרץ, והאיחוד האירופי. בצד הישראלי הייתה בסימולציה נציגות לשלושה שחקנים: בנימין נתניהו (ראש הממשלה), רב-אלוף הרצי הלוי (מערכת הביטחון), והשר בצלאל סמוטריץ' (הנהגת המתנחלים). בצד הפלסטיני הייתה נציגות לשלושה שחקנים: א-שייח' ופרג' (הנהגה זמנית), מרואן ברגותי (הנהגה מתחרה בפתח) ואסמאעיל הנייה (חמאס). 

*הסימולציה נערכה כחלק מפרוייקט מחקרי במימון ממשלת בריטניה, אך העמדות המוצגות כאן אינן מייצגות בהכרח את עמדותיה של ממשלת בריטניה.

ניוזלטרצרו קשרתמיכה במכון