הנסיכויות והיהדות: מהמפרץ הפרסי תצא תורה

כל הפרסומים / שיפור מדיניות החוץ הישראלית

איש דת סעודי שכותב על השואה, ספר תורה עתיק במוזיאון באבו דאבי וחגים יהודיים מצוינים בבחריין. מה עומד מאחורי המגמה הגוברת במפרציות?

בעוד שהתקרבות מדינות המפרץ לישראל מתקבלת בספקנות ומעוררת ביקורת בעולם הערבי, ניכר כי דווקא פתיחותן של הנסיכויות ליהדות הופכת בשנים האחרונות למגמה ברורה ומקובלת יותר. כך למשל, ביום השואה פורסם שד"ר מוחמד אל-עיסא, איש דת סעודי ומזכ"ל הליגה המוסלמית העולמית, יבקר בשנה הבאה באושוויץ. הוא יהיה המנהיג האסלאמי הבכיר ביותר שיבקר שם. בעבר פרסם אל-עיסא כמה טורי דעה, בין השאר ב"וושינגטון פוסט" ובאתר החדשות הסעודי Arab News, שבהם הגדיר את השואה כ"פשע נגד כלל האנושות", קרא למוסלמים להכיר ולזכור אותה ויצא כנגד הכחשת השואה בעולם המוסלמי.

ההזדהות וגילויי האמפתיה שלו עם אירוע מכונן בהיסטוריה היהודית משקפים מגמה כללית יותר של חיזוק הקשר בין מדינות המפרץ ליהדות. בחריין הייתה כנראה החלוצה של התהליך כשהדגישה את מחויבותה לחיזוק הקהילה היהודית במדינה ולא פעם ציינה בשטחה מועדי חג יהודיים במעמד רבנים. ב-2017 נרשם תקדים נוסף כשמשלחת של אנשי דת מבחריין הגיעה לביקור בישראל במטרה לקדם סובלנות בין-דתית.

להמשך קריאה

המאמר פורסם ב"וואיינט" בתאריך ה-13 במאי, 2019

ניוזלטרצרו קשרתמיכה במכון