הפרדוקס הישראלי: תמיכה במדיניות ביידן, העדפה למנהיגות טראמפ

נדב תמיר אוקטובר 2024
כל הפרסומים / ישראל וארה״ב

הציבור הישראלי תומך בגישה האזורית שמוביל ממשל ביידן כמענה המיטבי לאתגרי הביטחון שהתעצמו בעקבות אירועי 7 באוקטובר – כך עולה ממדד מדיניות החוץ השנתי של "מיתווים". עם זאת, עמדה זו אינה מתורגמת לתמיכה בממשל הדמוקרטי ובמועמדת המפלגה לנשיאות, סגנית הנשיא קמלה האריס: רק 14% מבעלי דעה זו מעדיפים את האריס על פני דונלד טראמפ. נראה כי רבים מאזרחי ישראל עדיין מתקשים להבחין בין תמיכה אמריקאית בישראל לתמיכה בממשלת נתניהו.

הציון הממוצע שמעניקים הישראלים ליחסי ישראל-ארצות הברית כיום הוא 5.7 מתוך 10 – גבוה במעט מ-5.3 שניתן בשנה שעברה, אך נמוך משמעותית מהציונים בתקופת נשיאותו של טראמפ. למרות הסיוע הביטחוני הנרחב, שיתופי הפעולה בהגנה מפני טילים איראניים, המחויבות לשחרור החטופים, וה-"Don't" המפורסם – הישראלים עדיין נוטים לתפוש את יחסי ישראל-ארצות הברית בעיקר דרך פריזמת היחסים בין המנהיגים. כאשר הממשל האמריקאי מותח ביקורת על ממשלת נתניהו, רבים מפרשים זאת כחוסר תמיכה בישראל, אף שהמציאות מורכבת יותר ולמעשה פעמים רבות הפוכה.

מצד אחד, הציבור מבין את חשיבות היחסים עם ארה"ב ואת הצורך בהסדר מדיני. מצד שני, הוא מעריך שטראמפ טוב יותר לישראל. והפער בין שתי העמדות האלה בולט מאוד. מאחר שהציבור מכיר בכך שהאינטרס הישראלי הוא לתמוך ב"דוקטרינת ביידן", להפוך את הטרגדיה של 7 באוקטובר להזדמנות לחזק את ביטחונה של ישראל באמצעות הסדרים אזוריים – החשש מהאריס והתמיכה בטראמפ הם בעייתיים מאוד ודורשים תיקון.

מי היא באמת

הפער נובע מחוסר ידע לגבי טראמפ והאריס, בשילוב עם הצלחת הימין הישראלי והאמריקאי להציג את האריס כחלק מהאגף הפרוגרסיבי הקיצוני במפלגה. למעשה, המציאות הפוכה. האריס הוכיחה את מחויבותה לביטחון ישראל לאורך הקריירה שלה כתובעת כללית, סנאטורית וסגנית נשיא. מדיניות החוץ שלה צפויה להיות דומה לזו של ביידן: מחויבות מלאה לביטחון ישראל, לצד הבנה שמדיניות הממשלה הימנית ביותר בתולדות ישראל פוגעת באינטרסים הישראליים והאמריקאיים. זוהי עמדת הזרם המרכזי במפלגה הדמוקרטית ובקהילה היהודית האמריקאית.

ההתנהלות של קמפיין האריס בזמן הוועידה הדמוקרטית בשיקאגו הוכיחה, שגם מבחינה פוליטית אין להאריס כוונה לתת לחברי המפלגה הדמוקרטית שמתנגדים לתמיכה של ממשל ביידן בישראל להשפיע על הוועידה ועל מדיניות המפלגה. כך גם עולה בבירור מהמצע של המפלגה, שבו הודגשה בבירור המחויבות לביטחון ישראל.

המאמר פורסם ב-2.10.24 באתר הארץ.
ניוזלטרצרו קשרתמיכה במכון