ביקורו הצפוי של שר החוץ הטורקי מבלוט צ'אבושולו בישראל בשבוע הבא, אליו יצטרף ככל הנראה גם שר האנרגיה, הוא שלב נוסף בתהליך שיפור היחסים בין שתי המדינות. שורה של סוגיות יונחו על השולחן, ואחת מהן נוגעת לתחום האנרגיה, ובאופן ספציפי – לנעשה באגן המזרחי של הים התיכון. סוגיה זו עומדת על המדוכה האזורית ומעבר לה כבר יותר מעשור, בעקבות תגליות הגז במים הכלכליים של ישראל. הפלישה הרוסית לאוקראינה רק הוסיפה אטרקטיביות ודחיפות לצורך בדיון דו-צדדי.
העניין הטורקי בייבוא גז טבעי מישראל ברור לגמרי ואף קיבל ביטוי פומבי בחודשים האחרונים מפיו של הנשיא, רג'פ טאיפ ארדואן. יחד עם זאת, הן בירושלים והן באנקרה מבינים היטב כי בתחום זה יש שני מישורים הארוגים זה בזה: המישור הכלכלי-אנרגטי והמישור המדיני-אסטרטגי.
טורקיה מייבאת את הרוב המוחלט של צרכי האנרגיה שלה מרוסיה, איראן, אזרבייג'אן, אלג'יריה ומדינות נוספות. תלותה ברוסיה בהקשר זה נעה סביב 50% ואף יותר. לנוכח הפלישה לאוקראינה והמאמץ של מדינות המערב לגמול עצמו בהדרגה מנפט וגז טבעי רוסי, רצונה של טורקיה לגוון את מקורות האנרגיה שלה מובן ומוצדק. במקביל, טורקיה מבקשת לשמור ואף לשפר את מיצובה הגיאו-פוליטי באמצעות חיזוק מעמדה כנתיב מרכזי לאספקת אנרגיה לאירופה. הגז הישראלי, בהקשר זה, נמצא ממש "בדלת ממול". הכדאיות המוגבלת, שהיתה אחד הגורמים לכישלון המשא ומתן שניהלו הטורקים בעבר לרכישת גז מישראל, עשויה להשתנות במציאות החדשה.
נעבור למישור המדיני-אסטרטגי: שנות הצינה ביחסים נוצלו על-ידי ישראל ומדינות נוספות לגיבוש ארכיטקטורה אזורית מרשימה למדי, המדירה למעשה את טורקיה מ"המשחק האזורי". אנקרה הבינה זאת באיחור ניכר. לכן, היא מנהלת בחודשים האחרונים מאמץ דיפלומטי אינטנסיבי (והמוצלח למדי) לשיפור יחסיה עם ישראל, סעודיה, איחוד האמירויות ומצרים. חזרתה של טורקיה ל"מרכז העניינים" נועדה כדי לשפר את מעמדה בשתי סוגיות העומדות במרכז האינטרס הלאומי הטורקי: מערכת היחסים עם יוון ובעיית קפריסין.
הברית ההלנית (יוון, קפריסין, ישראל) ושיתוף הפעולה עם מצרים, שנבנו בשנים האחרונות במסגרת פורום הגז האזורי, החלישו את קלפי המיקוח הטורקיים ופגעו ביומרותיה של אנקרה להגביר את השפעתה. עם זאת, טורקיה היא שחקנית מרכזית למדי וההתעלמות ממנה אינה מיטיבה עם היציבות האזורית. כחברה בנאט"ו וכמי ששולטת על המעברים לים השחור, חשיבותה הובלטה מאוד בעקבות הפלישה לאוקראינה. המערב, וארה"ב במיוחד, מכירים בכך.
ישראל הבהירה כבר שהמאמץ לשיפור היחסים עם טורקיה לא יבוא על חשבון מערכות היחסים ההדוקות שנבנו עם מצרים, יוון וקפריסין. יצוא גז ישראלי לטורקיה אינו עולה בקנה עם הארכיטקטורה שנבנתה, לפחות בטווח הזמן המיידי-קרוב.
אם כן, כיצד ניתן לרבע את המעגל ולהתקדם בשני המישורים גם יחד? להלן "חבילת צעדים" שנועדה לתת לשני הצדדים מומנטום ואופק מדיני-אנרגטי לחודשים הקרובים:
1. הבהרת האינטרסים הלאומיים: שני הצדדים חייבים להניח על השולחן באופן כן ומעמיק את האינטרסים שלהם, קרי: ישראל שואפת לקדם את יחסיה עם טורקיה, אך לא על חשבון מערכת היחסים האסטרטגית עם מצרים, יוון וקפריסין. יצוא גז טבעי מישראל לטורקיה אינו אפשרי בטווח הזמן המיידי. הסיבה לכך היא שהנתיב ליצוא עובר דרך המים הכלכליים של קפריסין, ובנקודת הזמן הזו ישראל לא תפגע במערכת היחסים ההדוקה שנוצקה איתה ועם יוון. נתיב אחר עובר במים הכלכליים של לבנון וסוריה, ולכן ממילא איננו רלבנטי. תהליך חידוש הדיאלוג המדיני-אסטרטגי בין ישראל לטורקיה עודנו בחיתוליו, ולא ניתן להתגבר על המחלוקות ועל חוסר האמון במחי יד.
2. ניסיון למצוא נוסחה לשילוב טורקיה בארכיטקטורה האזורית: בשלב זה, ולפחות עד הבחירות בטורקיה (ובקפריסין) בשנה הבאה, אין לצפות להתקדמות של ממש בסוגיות שבמחלוקת בין טורקיה לשכנותיה. בה בעת, הדרתה של אנקרה מפורום הגז האזורי אינה יכולה להימשך. נדרשת נוסחה כלשהי שתאותת על תחילתו של שינוי כיוון.
מוצע לחשוב על מכניזם בילטרלי, שיצביע על כך בשלב ראשון: שורה של דיאלוגים מדיניים רמי דרג בין טורקיה למדינות מולן מתקיימת "דיפלומטיית החיוכים" הטורקית (ישראל, מצרים, יוון וקפריסין באופן עקיף יותר), שתכליתם לבחון את הדרך האפקטיבית ביותר לשלב את טורקיה בעשייה האזורית באופן שישרת אותה ואת האזור כאחד. הזווית הקפריסאית יכולה לקבל ביטוי חיובי, למשל בחידוש הדו-שיח המדיני בין הצד היווני-קפריסאי לזה הטורקי-קפריסאי, שאיננו מתקיים זה תקופה ארוכה. לישראל יכול להיות תפקיד מרכזי בקידום דיאלוג שכזה.
3. הקמת קבוצת עבודה ישראלית-טורקית בתחום אנרגיה: ההתמקדות של קבוצה זו צריכה להיעשות בשני מישורים עיקריים: האחד נוגע לשאלת יצוא עתידי של גז טבעי מישראל. מהן הכמויות המעשיות שיש לצפות להן; אופן היצוא (צינור, מתקני הנזלה), רמת המחירים המדוברת וכיו"ב. חיוני ביותר לדון בשאלות מעשיות בהינתן נסיבות מדיניות שיאפשרו זאת. המישור השני צריך לגעת בשיתופי פעולה אפשריים בטווח הזמן המיידי-קרוב בתחומי האנרגיה המתחדשת. הביקוש לגז טבעי גבוה ומובן, אולם הוא אינו מבטל את "האג'נדה הירוקה", לבטח של הצרכנים באירופה. ככלל, שיתוף פעולה אזורי בתחום האנרגיות המתחדשות נתפס "רך" יותר, אטרקטיבי יותר ואף מעשי יותר ואינו מחייב הבנות (והתניות) מדיניות מרחיקות לכת.
4. כינונה של קבוצת עבודה משולשת – ישראלית, טורקית, אירופית – בתחום האנרגיה: חיבור האיחוד האירופי לשיח ימחיש את מקומה המרכזי של טורקיה בסדר היום האירופי, האנרגטי והמדיני כאחד. ככלות הכול, האיחוד הינו השחקן החשוב ביותר, לצדה ארה"ב (ואולי אף יותר ממנה), מול טורקיה ומדינות האגן המזרחי של הים התיכון.
מדובר בתחילתו של תהליך מאתגר ומורכב, אך נהיר לצדדים כי לא מדובר בהתפתחויות וסיכומים אליהם ניתן להגיע באופן מיידי. בה בעת, חיוני לאמץ "תוכנית עבודה" שתהיה מותאמת למציאות הפוליטית וללוח הזמנים הפוליטי של השחקנים הרלבנטיים – תוכנית שתשמש כמנוע למומנטום מדיני ואנרגטי משולב.
המאמר פורסם ב״הארץ״, ב-18 במאי 2022