"דיפלומטיה מונעת" בירושלים – שינוי דפוס מעניין שיש להרחיבו

כל הפרסומים / תהליך השלום הישראלי פלסטיני

בשבועות האחרונים, כמעט שנה אחרי שהאלימות במזרח ירושלים הסלימה למבצע צבאי ברצועת עזה ולעימותים בערים מעורבות בישראל, אנו עדים לפעלתנות מדינית יוצאת דופן במשולש ירושלים-רמאללה-עמאן כדי למנוע שידור חוזר בחודש הרמדאן וחג הפסח.

פעילות זו כללה בחודש האחרון מפגש בין שר החוץ לפיד למלך ירדן עבדאללה ועם השר לעניינים אזרחיים ברשות הפלסטינית חוסיין א-שייח'; פגישות של השר לביטחון הפנים עמר בר-לב עם א-שייח' ועם שר החוץ הירדני איימן ספאדי; ביקורים של שר הביטחון גנץ והנשיא הרצוג בעמאן, מפגש של המלך עבדאללה והנשיא הפלסטיני אבו-מאזן ברמאללה, ושיחת טלפון בין ראש הממשלה בנט למלך עבדאללה. לכך התווספו גם מפגשים של שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן וסגנו לענייני ישראל והרשות הפלסטינית, האדי עמר, עם שלושת צדדי המשולש.

המאמצים המדיניים הללו מצביעים על שינוי מעניין מהדפוס לו הורגלנו בשנים האחרונות. נראה שהפעם המערכת המדינית מנסה להקדים את התרופה למכה ולמנוע משבר ופיצוץ לפני שהוא מתרחש, ולא אחרי. תופעה זו נקראת בספרות המחקרית "דיפלומטיה מונעת" (Preventive Diplomacy) או "מניעת סכסוך" (Conflict Prevention). במוקד עומד מאמץ לזיהוי מוקדם של מצב מסוכן שעלול להיות אלים והרסני, נקיטה בשורה של אמצעים ומהלכים שמטרתם למנוע התפרצות אלימה, והתמודדות עם הגורמים והתנאים שעלולים להביא להסלמה.

משברים ואירועים אלימים במזרח ירושלים, במיוחד סביב מתחם הר הבית, ובמיוחד בתקופה של הצטלבות רגישה בין מועדים דתיים מוסלמיים ויהודיים, הובילו שוב ושוב לסבבים הסלמה בסכסוך הישראלי-פלסטיני. במהלך העשור האחרון ניתן להצביע על ההסלמות שאירעו ב-2015-2014 (לאחר רצח הנער מוחמד אבו-חדיר), בקיץ 2017 (משבר המגנומטרים) וכמובן אירועי מאי 2021. בכולם ניתן לזהות דפוס מוכר: מתיחות גוברת בזירות שונות בירושלים משמשת כטריגר לפיצוץ ולאחר שהמשבר מאבד שליטה ונע לעבר הסלמה מסוכנת – הזירה המדינית מתעוררת ונכנסת לפעולה בניסיון להרגיע את הרוחות ולעצור את ההידרדרות.

כך קרה, למשל, בנובמבר 2014, כששר החוץ האמריקאי, ג'ון קרי, נזעק למסע דילוגים בין ירושלים, רמאללה ועמאן וכינס פסגת חירום עם המלך עבדאללה וראש הממשלה בנימין נתניהו. מהלך זה חזר על עצמו באוקטובר 2015, כאשר משבר חריף נוסף סביב הר הבית הוביל לביקור נוסף של קרי ולסבב מפגשים אינטנסיבי עם נתניהו, עבדאללה ואבו-מאזן, וגיבוש של מסגרת הבנות. גם ההסלמה בקיץ 2017 דחפה למגעים מדיניים בין ישראל לירדן (שנגעו גם למשבר סביב תקרית הירי של המאבטח בשגרירות ישראל בעמאן). ההסלמה ב-2021 גררה את ממשל ביידן להתערבות מהירה.

המגעים המדיניים בשבועות האחרונים מצביעים כאמור על שינוי בדפוס זה, ועל מעבר לדיפלומטיה מונעת. באופן טבעי, אין אנו מכירים בשלב זה את כל פרטי המגעים והמפגשים שהתקיימו, אך ניתן להבחין שישראל, הפלסטינים והירדנים עוסקים בסוגיות שהובילו למשבר במאי 2021. במוקד נמצאת באופן טבעי סוגיית הר הבית. הצדדים דנו, בין השאר, בבקשה ירדנית להגדיל את מספר שומרי הווקף ובתביעה ישראלית לוודא שאין בקרבם תומכי חמאס. עדות לרגישות הרבה בהר הבית ניתן לראות בעיסוק בנושא איזוטרי לכאורה של סוג הדבק שבו ישתמשו להתקנת שטיחים חדשים במסגד אל-אקצא, כאשר ידוע שכל שינוי באתר הקדוש דורש זהירות מופלגת.

נראה שגם סוגיות שייח' ג'ראח ושער שכם עלו בדיונים על מאמצי ההרגעה. בהקשר זה, ניתן לציין כי החלטתו האחרונה של בית המשפט השלום בירושלים לעכב פינוי של משפחה פלסטינית נוספת בשכונה במזרח ירושלים – תרמה להרגעת הרוחות. נוסף על כך, נעשו ככל הנראה התאמות גם בהנחיות להתנהלות המשטרה בשער שכם. יש לציין שלצד מאמצים אלו נעשו בתקופה האחרונה גם מהלכי הרגעה מול רצועת עזה, בדגש על מתן היתרי עבודה רבים לפלסטינים בישראל, וזאת במטרה לתת לחמאס תמריץ להימנע מהסלמה.

מוקדם מדי להעריך אם המגעים אכן יצליחו במשימתם. בשטח שוררת מתיחות ופיגועי הטרור בשבוע האחרון איימו למוטט את כל המאמצים. היו גם חששות מכך שהביקור הפרובוקטיבי של ח"כ איתמר בן-גביר בהר הבית יעורר עימותים, אך הוא עבר יחסית בשלום. בצד הפלסטיני נשמעה ביקורת גם על ביקורו של השר לפיד בשער שכם, ונטען שצעד זה עומד בסתירה לפעולות ההרגעה.

יש לזכור שבמזרח ירושלים אין נציגות פלסטינית עם סמכות ולגיטימציה ציבורית רחבה. לאורך השנים פועלת ישראל נגד גורמי חברה אזרחית במזרח ירושלים בטענה שהם קשורים לרשות הפלסטינית, והצעירים לא בהכרח קשובים לרמאללה או לעמאן. כך או כך, יש לברך על שינוי הגישה, על המאמצים ועל הגברת הדיאלוג והתיאום בין ישראל לרשות הפלסטינית וירדן בנושא ירושלים. אפשר גם לקוות לשיפור בתקשורת עם הווקף, כפי שהתקיים בעבר.

לצד כל זאת, אסור שהמהלכים והמגעים בנושא הפלסטיני יצומצמו רק לדיפלומטיה מונעת ולמסגרת המוגבלת של מניעת פיצוץ. מאמצים אלו צריכים להיות חלק מאסטרטגיה מדינית רחבה יותר בנושא הפלסטיני, שפועלת לשבור את המבוי הסתום ולקדם מומנטום מדיני ושינוי מהותי בזירה זו. מניעת סכסוך משולה למניעת הדלקת גפרור, אך חומר הבערה עודנו מצוי בשטח – בדמות המציאות המורכבת בגדה, במזרח ירושלים וברצועת עזה, והיעדר אופק מדיני בזירה הפלסטינית. לכן, פעילות ברוכה במניעת טריגרים אינה מהווה תחליף לשינוי התנאים הבסיסים של המצב הנפיץ.

המאמצים המדיניים בחודש האחרון אף מדגישים את הפוטנציאל הטמון בהסתייעות בשחקנים אזוריים לטובת מניעת סכסוך במרחב הישראלי-פלסטיני. ניתן לראות זאת בתפקיד שממלאת ירדן בהרגעת השטח בירושלים ובתפקיד המתמשך של מצרים בהסדרה מול עזה. נוכח הבנה זו, על ישראל להשכיל לנצל את ההתעוררות המדינית האזורית, שבאה שוב לידי ביטוי ב"פסגת הנגב", לטובת קידום מהלכים מדיניים משמעותיים יותר בזירה הפלסטינית. אחרת, היא צפויה למצוא עצמה לכודה במעגלים מתמשכים של הסלמה לצד מאמצי הרגעה.

המאמר פורסם בהארץ באפריל 2022.

ניוזלטרצרו קשרתמיכה במכון