הממשלה החדשה תאתחל את יחסי ישראל עם ארה"ב

נדב תמיר יוני 2021

ממשלת השינוי מושבעת בכנסת ואני נרגש. זו אותה התרגשות שהרגשתי ב-20 בינואר כשהושבע ביידן לנשיא ארה"ב לאחר ארבע שנים בהן עשה ממשל טראמפ כל ניסיון להסיט את ארה"ב מתפקידה כמנהיגת העולם החופשי ובמובנים מסוימים (כפי שראינו בטיפול בקורונה) להפוך אותה למדינת עולם שלישי.

בשני המקרים המנהיג היוצא סירב לקבל את תוצאות הפסדו ותומכיו עשו מאמצים לייצר אנדלמוסיה שתמנע את מימוש תוצאות הבחירות. בארה"ב היו אלו ההתקפות על הקונגרס מצד תומכי טראמפ ב-6 בינואר ואצלנו היו אלו הכהניסטים שנתניהו הכניס לכנסת שהפרובוקציות שלהם נועדו לשבש את הקמת ממשלת השינוי באמצעות הצתת סבב האלימות, ושניסו ליצור פרובוקציות דומות בימים האחרונים כדי למנוע את ההשבעה הקרובה, שלמזלנו סוכלה על ידי זרועות הבטחון.

כמובן שיש הבדלים משמעותיים בין הממשלה שתוקם בישראל והממשל האמריקאי החדש. ההבדלים נובעים משיטת הממשל השונה בין שתי המדינות ומהמצב הפוליטי. בארה"ב יש יכולת לממשל נבחר לקדם סדר יום לפחות לארבע שנים ולעתים לשמונה. מבחינת ממשל ביידן היכולת הזאת קיימת בעיקר בשנתיים הקרובות, בהן יש לו רוב בשני בתי הקונגרס עד לבחירות האמצע בנובמבר 2002. זאת לעומת הפגיעות של ממשלות בישראל שיכולות ליפול בכל יום בו הן מאבדות את הרוב בכנסת או שנכשלות להעביר תקציב.

למרות האמור לעיל, ישנן הזדמנויות במגמת השינוי המבורך משני צדי האוקיינוס. שני המנהיגים החזקים בקונסטלציה החדשה – ביידן ולפיד, הם אנשי מרכז פרגמטים. אמנם שניהם אינם מייצגים את הערכים שלי כמי שנמצא בשמאל החברתי והמדיני, אולם גם ביידן וגם לפיד הפגינו יכולות מנהיגות חכמה מאוד בתקופה האחרונה.

ביידן, שטראמפ כינה sleepy Joe , הוכיח שהוא בדיוק ההיפך והצליח מאז שהושבע לנשיאות להביא גם למפנה מרשים ביותר ביחסי החוץ של ארה"ב וגם לקדם אג'נדה מהפכנית בזירת הפנים. תכנית התשתיות פורצת הדרך שביידן מקדם הינה מבית מדרשם של הפרוגרסיביים במפלגה הדמוקרטית, שלא היו מצליחים לממש את המדיניות שלהם ללא היכולות והמיקום המרכזי של הנשיא הנבחר.

ביידן הוכיח גם יכולות מרשימות בזירה שלנו כאשר הביא להפסקת אש תוך 11 ימים וזאת למרות שטרם מונה שגריר אמריקאני בישראל והנושא הישראלי-פלסטיני לא היה בסדר העדיפויות שלו לתקופה הקרובה לאור עומס הנושאים שניצבים בפניו. ביידן למד את הלקחים משמונה השנים שלו לצד אובמה ויישם אותם באופן מעורר התפעלות כאשר בחר לא לצאת בהצהרות, אלא לפעול מאחורי הקלעים בדיפלומטיה חכמה שלא עוררה את הנוגדנים של ממשלת נתניהו והרפובליקנים בוושינגטון.

גם לפיד הציג כישורי מנהיגות מרשימים ביותר מאז שנפרד מכחול לבן. לפיד השכיל לשים את האגו בצד ולהוביל את מחנה השינוי בתבונה, תוך הפגנת צניעות ונדיבות כלפי שותפיו.

הגישות הדומות של ביידן ולפיד עשויות להביא שינוי ביחסי שתי המדינות למרות חוסר יכולתה של הממשלה החדשה להוביל יוזמה משמעותית. עצם החזרה לגישה המסורתית של כבוד הדדי בין המדינות של הפסקת הניסיון של ממשלות נתניהו לחזק את המפלגה הרפובליקנית ולהעדיף את הנוצרים האוונגליסטים על פני הקהילה היהודית מסמנים תחילתו של ריפוי הכרחי.

הייתי מעדיף ממשלת שמאל שתפתח מיד בתהליך מדיני לקידום פתרון של שתי מדינות לשני עמים. הייתי מעדיף ממשל אמריקאי שמציב את הנושא בראש סדר העדיפויות שלו, אולם הסיטואציה הפוליטית אינה מאפשרת זאת כרגע. אז מה כן אפשר לעשות?

ישראל חייבת לחזור לעמדה של בת ברית קרובה שמסוגלת לנהל אי הסכמות באופן קונסטרוקטיבי ולא דרך התקשורת, או באמצעות התערבות בפוליטיקה האמריקאית. ישראל תוכל להשפיע על הסכם הגרעין עם איראן באופן מיטבי אם תשתף פעולה עם ארה"ב במקום להילחם בכוונת ממשל ביידן לחזור למתווה הסכם הגרעין עם איראן על מנת לשפרו ולהאריכו.

ישראל צריכה לפעול עם ממשל ביידן על מנת לחזק את הגורמים המתונים ברשות הפלסטינית ולהכיל את חמאס באופן בו ניתן יהיה לטפל בצרכים ההומנטרים של עזה מבלי להנציח את שלטון חמאס. ישראל תצטרך להימנע מצעדים חד צדדיים בירושלים ובשטחי C בתאום עם ממשל ביידן באופן שלא יביך את הירדנים, המצרים והשותפות החדשות של תהליך הנורמליזציה.

השותפות בין ממשל ביידן לממשלה החדשה בישראל יכולה לפתוח דף חדש ביחסי שתי המדינות עם הממשלות הליברליות ברחבי העולם ובעיקר באירופה לאחר שנים בהן השותפות של טראמפ ונתניהו ראתה בממשלות הסמכותניות והפופוליסטיות כבנות ברית.

הרוב הגדול של הקהילה היהודית בארה"ב ינשום לרווחה לאחר תקופה בה ראו היהודים האמריקאים את מדינת הלאום שלהם מקיימת יחסי סימביוזה עם ממשל טראמפ בניגוד לכל הערכים שלהם. בנוסף, הממשלה החדשה בישראל מהווה הזדמנות ליצור יחס שווה לכל הזרמים ביהדות ולקדם פלורליזם מחבר.

צעדים אלו לא יהיו פשוטים על רקע העובדה שבארה"ב, למרות ההפסד של טראמפ, הטראמפיזם עדיין חי ובועט וכך גם שלטון פולחן האישיות של נתניהו בליכוד ובמפלגות החרדיות. אלו צפויות לעשות כל שביכולתן לפגוע בממשלה החדשה. אבל גם ביידן וגם לפיד הוכיחו יכולת מנהיגות חכמה מול קשיים רבים ולכן אני מרשה לעצמי להיות אופטימי לגבי הצפוי ליחסי ארה"ב-ישראל מיום ראשון הקרוב הבא עלינו – ישראלים ואמריקאים – לטובה.

**המאמר פורסם ב"וואלה", 13 ביוני 2021
ניוזלטרצרו קשרתמיכה במכון