המקום של יחסי החוץ בקמפיינים משני, אך אינו בגדר נוכח-נפקד

כל הפרסומים / שיפור מדיניות החוץ הישראלית

לטוב ולרע אנחנו לא חיים לבד בעולם הזה. מחוץ לגבולות ישראל יש הזדמנויות רבות, אתגרים, איומים, חברים, שותפים, יריבים – אין גבול שמפריד לחלוטין בין המתרחש בחוץ למה שקורה בפנים. כדי להתמודד בהצלחה עם הקורונה, המשבר הכלכלי, המשבר האקולוגי והאיומים הביטחוניים – ישראל צריכה לפעול בעולם. כדי לנצל את מגוון ההזדמנויות שיש בחוץ ולבנות חיי שלום, להיטיב עם החקלאים, לשפר את איכות החיים, לפתוח את התיירות, לספק תעסוקה – ישראל צריכה לפעול בעולם. אין תמה, אפוא, שסוגיות חוץ תופסות מקום מסוים בקמפיינים של המפלגות השונות במערכת הבחירות הנוכחית.

מטבע הדברים הקורונה נמצאת במרכז תשומת הלב. אמנם, המפלגות מתייחסות בעיקר לניהול המשבר בתוך ישראל, אך חלקן מדגישות גם היבטים של מדיניות חוץ. הליכוד למשל משתמש בהבאת החיסונים ככלי, כמו גם ברעיון של הקמת מפעל לחיסונים משותף למדינות אירופה והמפרץ בישראל. כחול-לבן יצאה נגד התוכנית של בנימין נתניהו להעביר חיסונים למדינות אחרות, משום שהתקבלה שלא בנוהל תקין. הרשימה המשותפת ומרצ הדגישו את חובתה של ישראל לסייע לחיסון האוכלוסייה הפלסטינית בשטחים מתוקף אחריותה ככובשת. בימינה ובציונות הדתית כרכו את אספקת החיסונים לפלסטינים בהשבת גופות החיילים שבידי חמאס, ובתקווה חדשה ביקשו לסיים ראשית כל לחסן בישראל ורק אחר כך לאפשר העברת חיסונים לרשות הפלסטינית והטילה עליה את האחריות והמימון לך.

גם הסכם הגרעין עם איראן זוכה להתייחסות בקמפיינים נוכח בחירתו של ג'ו ביידן לשוב למסלול הדיפלומטי. בעוד שבתקופת טראמפ כמעט כל המפלגות יישרו קו עם עמדת הליכוד ונתניהו, הפעם המצב שונה. הליכוד מתנגד לחזרה להסכם ותומך בהמשך משטר הסנקציות החד-צדדיות גם במחיר של עימות עם הממשל האמריקאי. מאידך, ימינה, תקווה חדשה, ישראל ביתנו, כחול-לבן ויש עתיד מדגישות את החשיבות שבדיאלוג עם הממשל, ואילו העבודה ומרצ מדגישות את העובדה שהסכם הגרעין היווה אסטרטגיה טובה יותר להרחקת הגרעין האיראני, וקוראות לשוב לנתיב הדיפלומטי בתיאום עם האמריקאים.

החלטת התובעת בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג לפתוח בחקירה נגד ישראל, הפכה אף היא לסוגייה שנדונה בקמפיינים השונים. הליכוד, ימינה וישראל ביתנו תיארו את ההחלטה כאנטישמית, תקווה חדשה הדגישה את הפוליטיזציה של בית הדין, יש עתיד, כחול-לבן והעבודה הדגישו את היעדר הסמכות של בית הדין, ואילו הציונות הדתית ביקשה לפנות את חאן אל-אחמר בתגובה. מרצ והרשימה המשותפת בחרו להדגיש כי בית הדין בהאג פועל בהתאם לחוק הבינלאומי, וזו האחריות והאינטרס של ישראל להפסיק את הכיבוש ואת מפעל ההתנחלויות.

זיהום הזפת בחופים זימן עבור המפלגות הזדמנות להתייחס למשבר האקלים, שמהווה את אחת הסוגיות המרכזיות בשיח הבינלאומי. יש עתיד ניצלה זאת כדי להציג את תוכניותיה לטיפול בנושא דרך שיתופי פעולה עם שאר מדינות העולם. נתניהו בחר להדגיש את השאיפה להקים איגוד מדינות אזורי להתמודדות עם מקרים שכאלה. במרצ הבליטו את הצורך להגיע ליעד של אפס פליטות פחמן, וכך גם בתקווה חדשה, שהדגישה את התרומה האפשרית שישראל יכולה להרים למאבק העולמי.

סוגיית השטחים הכבושים אשר בעבר עמדה בליבן של מערכות בחירות, זוכה הפעם לתשומת לב מועטה יותר בקמפיינים. הליכוד, ימינה, תקווה חדשה והציונות הדתית ממשיכות לבטא תמיכה בבנייה בהתנחלויות וירושלים וחיזוק הריבונות על רמת הגולן, אך למעט הציונות הדתית, אף אחת לא מדברת על סיפוח מוצהר או החלת ריבונות. העבודה, שתומכת בפתרון שתי המדינות על בסיס קווי 67' ובפינוי המאחזים הבודדים, קוראת להפסיק את הבנייה מחוץ לגושי ההתנחלויות, להצהיר על חתירה להסכם מדיני, ולפתוח ערוצי הידברות עם הפלסטינים ועם מתווכים. אבל, הנושא הפלסטיני מוצנע בקמפיין שלה. מרצ היא המפלגה שמדגישה באופן הבולט ביותר את תמיכתה בפתרון שתי המדינות והתנגדותה להתנחלויות. היא קוראת גם לנצל את כניסתו של ביידן לבית הלבן כדי לשוב למשא ומתן עם הפלסטינים.

סוגיות חוץ נוספות אשר מופיעות בקמפיינים אך לא נמצאות בהכרח בלבו של סדר היום הציבורי, כוללות את הצורך לשקם ולחזק את משרד החוץ. יש עתיד, כחול-לבן וישראל ביתנו מעניקות לכך תשומת לב במצעים שלהן. בכל הנוגע לאיחוד האירופי – ימינה מתארת אותו כאויב לישראל, ואילו בעבודה, במרצ ויש עתיד מדגישים את היותו שותפה נאמן.

באופן מפתיע, סוגיית הנורמליזציה עם מדינות ערב לא תופסת מקום נרחב בקמפיינים. כמעט כל המפלגות מברכות על הקשרים החדשים. חלקן משתמשות בהם כדי לטעון שאין צורך להתקדם עם הפלסטינים, וחלקן טוענות כי ניתן להיעזר בהם כדי לקדם את תהליך השלום. עם זאת, המפלגות אינן מדגישות את הפוטנציאל הגדול הקיים בקשרים עם מדינות ערב. ייתכן שהליכוד נמנע מכך מכיוון שהציבור מקשר בין איחוד האמירויות ומחדלי הקורונה (הטיסות ההמוניות לדובאי). מפלגות אחרות נמנעות מכך כדי לא להעניק קרדיט למהלך שנתניהו הצליח לנכס לעצמו. מי שזוכה מההפקר היא מרוקו, אשר היחסים עמה נתפשים על ידי כולם כחיוביים. אין זה מפתיע שש"ס, שלא מתמקדת בסוגיות חוץ בדרך כלל, מצאה לנכון לשלב קשרים אלו בקמפיין שלה.

מפלגות נוטות להתייחס בקמפיין לסוגיות חוץ כשיש להן רצון לקדם נושא חוץ הנמצא בליבת סיבת קיומן (הכיבוש עבור מרצ או ההתנחלויות עבור הציונות הדתית), כשאירועים במציאות זוכים לתשומת לב ציבורית ומחייבים במידת מה את המפלגות להגיב (החלטת התובעת בהאג), או כששיח סביב סוגיית חוץ ישרת את מיצובה של המפלגה (הבאת החיסונים עבור הליכוד). גם הבחירה לא להדגיש נושא מסוים אינה סתמית, אלא באה לשרת את קמפיין הבחירות.

הקמפיינים רגישים מאוד לאירועים המתרחשים כעת ומושכים את תשומת הלב הציבורית. אולם, המציאות משתנה כל הזמן, וחיינו ואיכותם תלויים במה שיקרה מחוץ לגבולות המדינה גם לאחר הקמפיינים – יהיו אלה מגפה חדשה, הסכם שלום, אסון אקולוגי, מלחמה, התפתחויות מדעיות או משבר כלכלי. יש לקרוא היטב את המצעים והתוכניות המפורסמות על-ידי המפלגות השונות, ויש לשוב ולבחון את פעילותן בעניינים אלה לאורך זמן בכנסת ובממשלה. מה עמדתן לגבי חיזוק מערך החוץ? כיצד הן רואות את פתרון הסכסוך עם הפלסטינים? האם חשוב להן לחזק את השלום עם ירדן ומצרים? האם הן רואות באיחוד האירופי ידיד או יריב? כיצד לבנות את מערכות היחסים עם מדינות האזור והעולם הערבי? האם לדעתן יש לישראל תפקיד בקידום הערכים הדמוקרטים-ליברלים בעולם? מה צריך להיות מקומה של ישראל באזור ובעולם?

**המאמר פורסם באתר הארץ, 10 במרץ 2021.

ניוזלטרצרו קשרתמיכה במכון