יחסי ישראל-ברזיל: בין קמפיין למציאות

רויטל פלג אפריל 2019
כל הפרסומים / שיפור מדיניות החוץ הישראלית

החיבוק החם שמעניק נתניהו לבולסונארו עלול לחזור אל ישראל כמו בומרנג. ביקורו המתוקשר היטב בישראל של נשיא ברזיל מעיד על שינוי מדיניות החוץ שלה ביחס לישראל, אך גם על המשך המגמה הישראלית של חיזוק היחסים עם מנהיגים פופוליסטיים ושנויים במחלוקת.

לאחר שהודיע על הקמת משרד לקידום סחר בירושלים שיפעל תחת השגרירות בתל אביב, חתם על שלל הסכמים בילטראליים וביקר בכותל בלוויית ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לביקור משותף ראשון מסוגו של נשיא מכהן, שב נשיא ברזיל מביקור בישראל, שקוצר תוך מהלכו ביום אחד. כל זה מתרחש בשבוע שלפני מועד הבחירות בישראל, ובמלאות 100 ימים לשלטונו של ז'איר בולסונארו.

באמירותיו מבטא הנשיא החדש, איש הימין הקיצוני, שינוי חד במדיניות-החוץ הברזילאית ותמיכה גורפת בישראל. הכרזתו במהלך הקמפיין כי יעתיק את שגרירות ארצו בישראל לירושלים, עליה שב וחזר עם היבחרו, תרמה בהחלט לקביעת העיתוי החריג לביקורו בישראל, ערב הבחירות. אבל הכרזות לחוד ומעשים לחוד והמעבר לא מומש. נתניהו, שהשתתף בינואר האחרון בטקס השבעת בולסונארו לנשיאות, בביקור ראשון אי-פעם של ראש ממשלה ישראלי בברזיל, וקיווה מאד להכרזה המיוחלת להעברת השגרירות, הצליח שלא לבלבל את עצמו בעובדות.

להמשך קריאה

המאמר פורסם ב"דבר ראשון" ב-3 באפריל, 2019

ניוזלטרצרו קשרתמיכה במכון