יש להקים כוח בינלאומי זמני בעזה בשיתוף הרשות הפלסטינית, ולא במקומה

כל הפרסומים / חרבות ברזל

הרעיון להציב כוח רב-לאומי ברצועת עזה מקבל התייחסות תקשורתית גוברת בשבועות האחרונים, אך הדעות לגביו חלוקות. מצד אחד אהוד אולמרט מציע לשלוח לעזה כוח התערבות המבוסס ‏על חיילי ארצות נאט"ו, שינהל את הרצועה לתקופה של כשנה וחצי. לחיזוק עמדתו מזכיר אולמרט את כוח יוניפי"ל, שתוגבר בתום מלחמת לבנון השנייה והיה לדעתו גורם חשוב לשקט היחסי ששרר בחזית זו במשך 17 שנים.

מצד שני, צבי בראל רואה במחשבה על הצבת כוח רב-לאומי בעזה פנטזיה על ערוץ שיעקוף את הרשות הפלסטינית. לדעתו כוח רב-לאומי ברצועה נידון מראש לכישלון. בראל מדגיש, בצדק, את כישלונו של יוניפי"ל בהרחקת כוחות חיזבאללה מגבול ישראל אל האזור שמצפון לנהר הליטני בהתאם להחלטה 1701 של מועצת הביטחון של האו"ם. למעשה, כותב בראל, בגלל התנגדותו של נתניהו לחזרתה של הרשות הפלסטינית לעזה, אין כעת שום פתרון ארוך טווח עבור הרצועה בתום המהלך הקרקעי של צה"ל.

הדיון הזה מתקיים בזמן שממשלת ישראל מסרבת להציג באופן רשמי את החזון שלה ליום שאחרי המלחמה. נתניהו עצמו שומר על עמימות, בעוד שכמה משריו מבקשים לכבוש את הרצועה, לגרש את תושביה ולהקים מחדש את גוש קטיף. ראש האופוזיציה יאיר לפיד מציע לשמור את השליטה הביטחונית בידי צה"ל, שיקים רצועת ביטחון על חלקה וימשיך להיכנס על פי הצורך. את הניהול הבינלאומי מבקש לפיד להגביל להיבט האזרחי ברצועה, ולהפקיד אותו בשלב הראשון בידי צוות בהובלה אמריקאית ובהשתתפות מדינות ערב (ללא קטאר, וגם ללא טורקיה) וגורמים מקומיים ברצועה שאינם מזוהים עם חמאס.

בהתחשב בדרישה החד-משמעית של הממשל האמריקאי ושל כל בעלות בריתה של ישראל לשמירה על שלמותה הטריטוריאלית של רצועת עזה ולהעברתה לניהול פלסטיני, אנו סבורים שהצבת כוח רב-לאומי היא פתרון הביניים היחיד שניתן להוציא לפועל. נשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, ובכירים פלסטינים נוספים הבהירו כי הם לא מעוניינים לקבל על עצמם את ניהול הרצועה מיד לאחר המלחמה, אף שהם מצפים שעזה תיכלל במדינה פלסטינית עצמאית בעתיד.

כוח KFOR, שנפרש בקוסובו ב-1999, קם מתוקף החלטת מועצת הביטחון של האו"ם המעוגנת בפרק שבע של מגילת האו"ם. המנדט של כוח זה, שמנה 50,000 איש, היה להבטיח את נסיגת הכוחות הסרביים מקוסובו, לפרק את צבא השחרור של קוסובו מנשקו, לפרז את האזור, לספק ביטחון ציבורי ולאפשר סיוע הומניטרי ושיבת פליטים. הוא לא פתר את כל בעיותיה של קוסובו, אך הוא עמד במשימות שלשמן הוקם. גם כוח שמירת השלום במזרח טימור, בהובלת כוחות מאוסטרליה, הצליח לייצב את המצב לאחר עשרות שנות לחימה, שמוטטו את שירותי המדינה. הכוח מילא את החלל שנוצר, עד שהאו"ם הקים ממשל זמני.

ביטחון, משילות ושיקום

לגיטימציה מרבית

בהיעדר החלטה של מועצת הביטחון של האו"ם, גם קואליציה של מדינות ושחקנים רלוונטיים תוכל להעניק מנדט להקמת כוח רב-לאומי בעזה, כפי שקרה עם כוח שמירת השלום המוצב עד היום בסיני. ראוי שקואליציה כזאת תכלול את ישראל, הרשות הפלסטינית, ארצות הברית, האיחוד האירופי, בריטניה, מצרים, איחוד האמירויות וערב הסעודית. מדינות שישתתפו בקואליציה אך לא ירצו לשלוח חיילים לעזה יתבקשו להתחייב להעניק תמיכה כלכלית לכוח המשימה. חשוב לציין כי המשימה לא יכולה להצליח ללא שילוב של כוח לוחם משמעותי מהמדינות החברות בקואליציה וסמכויות לפתיחה באש בתנאים ברורים ומוגדרים.

השתתפותה של הרשות הפלסטינית בקואליציה חיונית להענקת לגיטימציה מרבית לכוח הרב-לאומי ולהקלת ההשתתפות של מדינות ערב. שיתוף הרשות גם יאותת בבירור לפלסטינים בגדה המערבית ובעזה כי הצדדים יוצאים לדרך חדשה ולא תהיה חזרה לתנאים ששררו לפני 7 באוקטובר. ללא מעורבות פלסטינית בשלב ביניים זה, הכוח הרב-לאומי ייתפש בעיני עזתים רבים כעוד כובש זר.

לפי סקרים שנערכו לאחרונה מטעם מכון ומרכז אקורד, מסירת עזה לידי כוח רב-לאומי בתום המלחמה היא האפשרות המועדפת בקרב הציבור בישראל. נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי הביע אף הוא תמיכה בהכנסת כוחות בינלאומיים לרצועה. מה שנחוץ כעת להצלחת המשימה המורכבת הזו: הקמת ממשלה בישראל שתסכים לשתף פעולה עם הרשות הפלסטינית, לצד עבודה עם הקהילה הבינלאומית, באופן קונסטרוקטיבי, על מציאת פתרון ליום שאחרי. ללא הסכמה על מתווה מדיני ולוחות זמנים, שום כוח רב-לאומי לא יתגבש ולא יהיה מוכן לקבל אחריות על הרצועה.

המאמר פורסם ב-5 בדצמבר בהארץ.

ניוזלטרצרו קשרתמיכה במכון