לא לקונגרס ולא לישראל: ההזמנה שאינה מוסיפה כבוד

נדב תמיר יוני 2024
מאמרי דעה ופרשנות / ישראל וארה״ב

במקום לסייע בהפעלת לחץ על נתניהו, ראשי הקונגרס נותנים רוח גבית לסרבנותו לעסקת חטופים ולהתקדמות לקראת פתרון מדיני למלחמה

לכבוד ראשי הקונגרס האמריקאי, כאזרח ופטריוט ישראלי הייתי רוצה לברך על כך שהזמנתם את ראש ממשלתי בנימין נתניהו להופיע בפני מושב משותף של הקונגרס האמריקאי, אך לצערי ההזמנה הזו איננה מוסיפה כבוד, לא לקונגרס ולא למדינת ישראל.

לכבוד ראשי הקונגרס האמריקאי, כאזרח ופטריוט ישראלי הייתי רוצה לברך על כך שהזמנתם את ראש ממשלתי בנימין נתניהו להופיע בפני מושב משותף של הקונגרס האמריקאי, אך לצערי ההזמנה הזו איננה מוסיפה כבוד, לא לקונגרס ולא למדינת ישראל.

הכבוד להופיע בפני מושב משותף של הקונגרס ניתן לאורך השנים למנהיגי מדינות לא רבים, בהם גם מספר נשיאים וראשי ממשלות ישראלים, האחרונים שבהם היו ראש הממשלה בנימין נתניהו ב־2015, והנשיא הישראלי יצחק הרצוג בספטמבר 2023.

הנאום ב־2015, שהיה למורת רוחו של הנשיא ברק אובמה וכלל התקפה בוטה על מדיניות הממשל האמריקאי ביחס לקידום הסכם הגרעין עם איראן, פגע קשות ביחסי ישראל עם המפלגה הדמוקרטית וגם עם רוב יהודי ארצות הברית שתמכו באובמה ובמאמציו להשיג פתרון דיפלומטי שיעצור את ההתקדמות של איראן ליכולות גרעין צבאי. כיום בדיעבד יש הסכמה רחבה שההסכם היה הרבה יותר טוב מהאלטרנטיבה.

משמעות היעדר הסכם הובהרה מאז שטראמפ הוביל את ארצות הברית לפרוש ממנו ואיראן הפכה בזכות אותה פרישה למדינת סף גרעינית, עם גיבוי של סין ורוסיה. מדינות שהיו חתומות על ההסכם ומאז הפרישה החד־צדדית של ארצות הברית, כבר אינן מחויבות לקואליציה הבינלאומית לעצירת פרויקט הגרעין האיראני.

אז ביקש נתניהו להשפיע על המדיניות האמריקאית, היום נתניהו מגיע כדי לשקם את מעמדו המרוסק בישראל. לא מדובר בנאום לאמריקאים, כי אם מהלך שכל כולו פונה פנימה, ניסיון של ראש ממשלה כושל שאיבד את אמון הציבור בו, להשתמש בבמת הקונגרס כאמצעי לשרידות פוליטית.

נתניהו והליכוד מפגרים ברוב סקרי הבחירות, אזרחים רבים מפגינים ברחובות נגד הממשלה והתנהלותה ונתניהו מעדיף לברוח לקונגרס בוושינגטון, מאשר להיישיר מבט ולדבר עם אזרחי ישראל. מבקש לברוח מקריאות הביניים בכנסת בירושלים, למחיאות הכפיים בקונגרס בוושינגטון.

שריו הבכירים, שר הביטחון יואב גלנט, ושותפיו לקבינט המלחמה, השרים בני גנץ וגדי איזנקוט, הביעו בפומבי את חששם מהתנהלות נתניהו ומכך שהוא מוביל את ישראל למציאות של ממשל צבאי ואזרחי ברצועת עזה ומסרב לאפשר לגורמים פלסטיניים שאינם חמאס לקבל לידיהם את השליטה ברצועה. אך נתניהו מפחד הרבה יותר מסמוטריץ' ומבן גביר, שמאיימים עליו פעם אחר פעם שיפרקו את הממשלה אם יסכים לעסקה כלשהי שתביא לסיום המלחמה.

באותו יום שבו שלחתם לו את הזמנתכם לנאום בקונגרס, נתניהו הוציא הודעה שבה שב והתנער ממפת הדרכים לסיום המלחמה ולשחרור החטופים שהציג יום קודם הנשיא ביידן. במקום לסייע בהפעלת לחץ על נתניהו, בהזמנתכם אתם נותנים רוח גבית לסרבנותו לעסקה שתביא לשחרור החטופים ולהתקדמות לקראת פתרון מדיני למלחמה.

כשחרב המשפט הפלילי שעמו הוא מתמודד מעל צווארו, נתניהו מוכן לשלם מחירים גדולים כדי להישאר בלשכת ראש הממשלה והחשבון מוגש לציבור הישראלי. אנחנו משלמים מחיר של חטופים שנמצאים כבר קרוב לשמונה חודשים בשבי חמאס, של מלחמה בלתי נגמרת, של אזורים שלמים ריקים מאדם ושל מדינה תקועה.

אנא מכם, חזרו בכם מהזמנתכם ואל תאפשרו לנתניהו להשתמש בבמת הקונגרס לקידומו האישי ולחיזוק סרבנותו לכל עסקה שיכולה להביא לסיום המלחמה ולחזרתם הביתה של החטופים.

הכתבה פורסמה ב-6.6.24 באתר מעריב.

ניוזלטרצרו קשרתמיכה במכון