לחתום על ההסכם הישראלי-תורכי

ד"ר נמרוד גורן פברואר 2019

ישראל ותורכיה ניצבות כעת בפני הזדמנות של ממש לשקם את היחסים ביניהן, לאחר חמש שנים של קיפאון ומתיחות. אנו, בכירים במכוני מחקר ומדיניות מישראל ומתורכיה אשר פועלים ביחד מאז 2012 למען שיקום היחסים, מקדמים בברכה את ההתפתחות הזאת וקוראים למנהיגי שתי המדינות לממש את ההזדמנות ולחתום על ההסכם המתגבש.

במחצית דצמבר נפגשו בשוויץ נציגים משתי המדינות כדי להתקדם לעבר הסכם שיביא לנורמליזציה ביחסים. על פי הדיווחים, הצדדים אכן גיבשו מתווה להסכם פיוס חרף העובדה שנותרו נושאים שנויים במחלוקת – ובראשם הסגר על רצועת עזה.

ישראל ותורכיה כמעט והגיעו להסכם פיוס מספר פעמים מאז משבר משט המאווי מרמרה ב-2010. הפעם האחרונה הייתה באביב 2014. ואולם, בזמן שהדיפלומטים הצליחו להגיע לנוסחאות פשרה שיגשרו על הפערים בין המדינות, ההנהגות הפוליטיות באנקרה ובירושלים היססו להוציא לפועל את ההסכם המוצע. הפעם, נראה כי ישנה התכנסות של אינטרסים משותפים בתחומי הביטחון והכלכלה, וכן רצון פוליטי בקרב שני הצדדים לשקם את היחסים.

המאמר פורסם ב-Ynet ב-11 בינואר 2016 ,ב-News Daily Hürriyet (אנגלית) ב-17 בינואר 2016, ובמכון ללימודי ישראל בירדן (ערבית) ב-12 בינואר 2016

ניוזלטרצרו קשרתמיכה במכון