ממשלת מומחים טכנוקרטים עכשיו

יונתן תובל נובמבר 2019

עם הגשת כתב אישום נגד ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ועל רקע המשבר הפוליטי שהמדינה נקלעה אליו, יש לבחון אמצעי חירום לייצוב הדמוקרטיה הישראלית וליציאת ישראל מהמשבר הפוליטי העמוק.

מדינות אירופה שנקלעו למשברים דומים בשנים האחרונות, אימצו לעצמן מודל להקמת ממשלות מומחים טכנוקרטים, שאינם מזוהים פוליטית עם שום מפלגה, ששמו להן למטרה לייצב את המערכות הפוליטיות, להעביר תקציבים ולטפל באתגרים מיידיים. כעבור תקופה מוסכמת, חזרו המפלגות אל הריבון — העם — וביקשו את אמונו המחודש.

כך, למשל, אירע באיטליה כשהוקמה ממשלת מריו מונטי ב–2011, לשם חילוץ המדינה ממשבר חובות שנקלעה אליו בעת כהונת ממשלת סילביו ברלוסקוני. מונטי, כלכלן בהשכלתו, שכיהן כנציב השוק האחיד באיחוד האירופי, כונן ממשלת מומחים עצמאיים, שמטרתה לאחד את איטליה המפולגת וליישם צעדי צנע ורפורמות כלכליות.

כך גם ביוון. הבנקאי לוקאס פפדמוס נקרא אל הדגל ב–2011 על רקע המשבר הכלכלי וקריסת מפלגת השלטון פאסוק, להקמת ממשלת מומחים טכנוקרטים. ממשלתו כיהנה כחצי שנה, והוחלפה בסופו של דבר בממשלת ימין, עם התפטרות אלקסיס ציפראס מראשות הממשלה. ממשלה דומה הוקמה ב–2015 כממשלת מעבר לתקופה קצרה, בראשות ואסיליקי תאנו־כריסטופילו, שופטת שהיתה בעבר נשיאה של אחד משלושת בתי המשפט העליונים. הממשלה הכינה את הקרקע לבחירות חדשות.

באוסטריה, מיד לאחר נפילת הממשלה של סבסטיאן קורץ והיינץ כריסטיאן שטראכה — לאחר פרשת השחיתות שבה היה מעורב סגן הקנצלר שטראכה — הוקמה ביוני 2019 ממשלת מומחים טכנוקרטים בראשות בירגיטה בירליין, שלפני כן כיהנה כנשיאת בית המשפט החוקתי של אוסטריה. הממשלה מכהנת זה כחמישה חודשים, וייצבה את מערכת השלטון עד הבחירות האחרונות. אלה התקיימו בספטמבר, קורץ ניצח בהן בשנית, והוא מנסה כעת להרכיב את ממשלתו החדשה.

נראה, כי בעתות משבר יש לממשלת ביורוקרטים יכולות ייחודיות להרגעת המערכת הפוליטית, לייצוב המערכות הדמוקרטיות, להעברת תקציבים שנתיים הנדרשים כל כך לתפקוד התקין של המדינה ולהכנת המערכות הפוליטיות לקראת מערכת בחירות חדשה.

טוב תעשה הכנסת, אם במקום לבזבז את זמנה לריק בשבועות הבאים בניסיונות כושלים למשא ומתן שלא בתום לב להרכבת ממשלה חדשה, תפעל לשינויי החקיקה הנדרשים להקמת ממשלת ביורוקרטים חדשה למדינת ישראל.

הכנסת תוכל להגביל בחקיקה נדרשת את תקופת הכהונה של ממשלת הביורוקרטים; למשל, לשנה אחת. במהלך השנה תוכל הכנסת להטיל על ממשלה זו משימות הכרחיות, כדוגמת העברת תקציב מדינה דו־שנתי לשְנוֹת התקציב 2020–2021, מינוי בעלי תפקידים נדרשים במשרות מפתח בשירותי הביטחון ובשירות המדינה, כדוגמת מפכ"ל משטרה חדש, מנכ"לי משרדי ממשלה ורשויות שונות, חקיקת חוקים מיידיים הנדרשים בתחום הרווחה, הבריאות, הכלכלה והביטחון, הצלת משרד החוץ וייצוב מדיניות החוץ הישראלית, שהוזנחה כל כך בשנים האחרונות, וסיום סאגת תאגיד השידור הציבורי "כאן".

בעתות משבר פוליטי נדרשת חשיבה יצירתית פורצת גבולות, במקום תככנות ונכלוליות פוליטית. טוב תעשה הכנסת, אם בשבועות הבאים תשקוד על הקמת ממשלה זמנית, למועד קצוב, במודל האירופי, ותפעל להתרת הפלונטר הפוליטי — תוך כדי הקמת ממשלת מומחים טכנוקרטים לייצוב המערכת הפוליטית והמדינתית בישראל.

המאמר פורסם בהארץ ב-28 בנובמבר 2019.

ניוזלטרצרו קשרתמיכה במכון