שנת תהפוכות בים האדום – משלום לחוסר יציבות

ד"ר משה טרדימן אוקטובר 2021

מאמר זה סוקר ומנתח את התהפוכות הדרמטיות שאגן הים האדום עבר במהלך שנת 2021 הכוללות סכסוכים אזוריים בקרן אפריקה, משברים סביבתיים, מאבקים על הגמוניה בין מעצמות העל, התגבשות שיתופי פעולה אזוריים במזרח ובצפון הים האדום, הפסקת מאבקי הכוח בין המעצמות האזוריות ושינוי דפוסי פעילותן באזור, איומים ואתגרים לחופש השייט והפעילות האיראנית. המאמר בוחן את פעילותה של ישראל באגן הים האדום במהלך השנה האחרונה בתחומים המדיני, הביטחוני והסביבתי נוכח ההתפתחויות השונות. המאמר מצביע על הצורך של ישראל להפנות תשומת לב קפדנית להתרחשויות במרחב זה על מנת לעצב ולהוציא לפועל מדיניות סדורה ויעילה, תוך המשך נקיטת משנה זהירות מפני התערבות בסכסוכים אזוריים, או היקלעות לסבך האינטרסים של השחקנים השונים באזור. 

א. מבוא

שנת 2021 עמדה בסימן תהפוכות דרמטיות משני צדדיו של אגן הים האדום. צדו המערבי חזר להיות אזור רווי סכסוכים לאחר שנתיים וחצי של שלום ופיתוח. בצדו השני של הים האדום, הסכם פיוס מפרצי שם קץ לשלוש וחצי שנים של נתק בין קטר לבין ערב הסעודית, איחוד האמירויות, בחריין ומצרים. לצד ההתפתחויות האלה נמשכה מלחמת האזרחים בתימן והסלים המתח בין מצרים, סודאן ואתיופיה סביב סכר התחייה. בה בעת, במישור הגלובלי, נמשכו מאבקי הכח באזור בין ארה"ב לרוסיה ולסין כאשר אליהן הצטרפו גם הודו ופקיסטן. גם המעצמות האזוריות שינו את דפוסי פעילותן בקרן אפריקה והתחילו לחזור לדפוסי פעילותן טרם הנתק בין ערב הסעודית, איחוד האמירויות, בחריין ומצרים לבין קטר כאשר כל המדינות הללו פעלו יחד במדינות קרן אפריקה כל אחת לקידום האינטרסים שלה. בים האדום עצמו, האיומים על חופש השייט מצד שודדי הים הסומאלים פחתו אך מצד החות'ים נותרו בעינם. היתקעות אניית המכולות הענקית בתעלת סואץ העלתה באחת למודעות את חשיבותו של הים האדום כנתיב סחר עולמי מרכזי, את ההפסדים העלולים להיגרם כתוצאה מחסימת אחת מנקודות משנק בים האדום (תעלת סואץ או מצרי באב אל-מנדב) ואת הפגיעה בשרשראות האספקה העולמיות כתוצאה מכך.

בהקשר הישראלי, חלה עלייה משמעותית בחשיבותו של אגן הים האדום בעקבות התבססותו כזירת לחימה ימית בין ישראל לבין איראן ובעקבות חזרתה של איראן לפעול בקרן אפריקה. צירופה של ישראל לאיחוד האפריקאי במעמד של משקיפה מהווה הישג חשוב. במקביל, ישראל פתחה דף חדש ביחסיה עם ירדן וחיזקה את קשריה עם מצרים.

המאמר הנוכחי סוקר את האירועים, השינויים והמגמות שהתרחשו בשנה האחרונה באגן הים האדום, את פעילותה של ישראל במרחב ומצביע על כמה תובנות מרכזיות לקראת השנה החדשה.

ניוזלטרצרו קשרתמיכה במכון