גם הסיוע האמריקאי לישראל נועד לקידום המדיניות האמריקאית

נדב תמיר מאי 2021

ממשל ביידן מחזיר את הדיפלומטיה המקצועית להתנהלות המסורתית של ארה"ב ברחבי עולם. מדובר בדיפלומטיה שעושה שימוש בסיוע כמרכיב בארסנל המדיני, לא כנדבה אלטרואיסטית, אלא ככלי לקידום הערכים והאינטרסים האמריקאים. בהקשר הישראלי יש משום מה ציפייה שהממשל ינהג אחרת ויתן צ'ק פתוח ללא ביקורת לבחינת השימוש בסיוע.

ממשל ביידן מחזיר את הדיפלומטיה האמריקאית להתנהלות המסורתית של ארה"ב, שימוש בסיוע כמרכיב בארסנל המדיני, לקידום אינטרסים אמריקאים ולא כנדבה. בישראל יש משום מה ציפייה לצ'ק פתוח

כידוע, לאחרונה חידש ממשל ביידן את הסיוע לפלסטינים, שאותו הפסיק ממשל טראמפ באופן מזיק כדי להעניש את הרשות הפלסטינית על כך שלא הסכימה לוותר על תביעותיהם הלגיטימיות של הפלסטינים ולהתאימן ל"תכנית המאה" חסרת השחר שלו.

מחלקת המדינה האמריקאית הכריזה על חידוש הפעילות המבורכת ומצילת החיים של USAID ברשות הפלסטינית (שמועילה מאד גם לביטחון ישראל), התמיכה בבתי החולים הפלסטינים והמימון לסוכנות הסיוע לפליטים הפלסטינים (UNRWA) שמספקת חינוך ובריאות למיליוני פלסטינים.

גורמים בארה"ב ובארץ קראו לממשל ביידן להתנות את חידוש המימון באופן שישמש "מנוף" להשפעה על מניעת הסתה ותמיכה בטרור בחברה הפלסטינית. אלו דרישות לגיטימיות, אך  במידה רבה הן "מתפרצות לדלת פתוחה", משום שזו היא בדיוק כוונתו של ממשל ביידן. הממשל הודיע כי יקדם רפורמות באונר"א במקביל לחידוש המימון.

הממשל האמריקאי מבין שיש לייצר בטווח הארוך מצב בו סמכויות ומימון יעברו מאונר"א לרשות הפלסטינית בתהליך מדורג, משום שאונר"א הוא ארגון שמנציח את הפליטות והקורבנות הפלסטינית ואינו תואם את חזון שתי מדינות לשני עמים.

ראש הממשלה הפלסטיני לשעבר סלאם פייאד החל בתהליך לקיחת אחריות על צרכי הפלסטינים במחנות הפליטים, אבל התהליך הופסק מסיבות פוליטיות. כרגע יש לחדש את המימון שהפסקתו יצרה משבר הומניטרי בלתי נסבל ומסוכן, אבל אין ספק שבטווח הארוך יש צורך ברפורמה בטיפול בצרכי הפליטים.

לאחרונה חידש ממשל ביידן את הסיוע לפלסטינים, שאותו הפסיק ממשל טראמפ באופן מזיק כדי להעניש את הרשות הפלסטינית על אי ויתורה על תביעותיהם הלגיטימיות של הפלסטינים והתאמתן ל"תכנית המאה" חסרת השחר שלו

הממשל פועל כך בזירות רבות. דוגמה בולטת היא חידוש הסיוע לארגון הבריאות העולמי שממשל טראמפ הפסיק, מהלך שכבר נושא פירות מבחינת התיאום הבינלאומי במלחמה בקורונה.

בעניין הסיוע לסעודיה ביצע הממשל הערכה מחדש כשהבין שהסיוע האמריקאי מנציח את הטרגדיה ההומניטרית בתימן. שינוי המדיניות האמריקאי הזה כבר הוביל למהלכים סעודיים לסיים את מלחמת האזרחים חסרת התוחלת, שדירדרה את תימן לתהומות בלתי נתפסים.

דוגמה נוספת היא אישור לעיסקת ה-35–F עם איחוד האמירויות, שסוכמה בימי טראמפ, בה הבהיר ממשל ביידן שיבחן את עמידתה של UAE בסטנדרטים של זכויות אדם.

בכל הקשור לסיוע הצבאי לישראל, קיימת ציפייה בארץ שהאמריקאים יפעלו בגישה שונה – שפשוט יעניקו לנו את הסיוע ולא יתערבו באופן השימוש בו. זו ציפייה מאד בעייתית ולא רק בשל "הסטנדרט הכפול" ביחס להתנהלות האמריקאית מול גורמים אחרים.

הצעת חקיקה של חברת הקונגרס הדמוקרטית ממינסוטה בטי מקולום, הקוראת לפיקוח מהממשל בכדי לוודא שהסיוע הבטחוני לישראל לא ישמש למטרות שמנוגדות לעמדותיה של ארה"ב, זוכה לתגובה האינסטינקטיבית המוכרת. חשוב להבהיר שבניגוד לקולות במפלגה הדמוקרטית, אין מדובר בקריאה לסיום הסיוע או להתנייתו, אלא לפיקוח על השימוש בדיוק כפי שמקובל בסיוע למדינות אחרות.

הגיע הזמן שנשאל את עצמנו מדוע ארה"ב, שחזרה לעמדתה המסורתית הרואה בכיבוש השטחים הפלסטינים ובסיפוח דה פקטו שמתרחש בשטח דבר בלתי חוקי, בלתי מוסרי ומזיק ליעדים של ארה"ב באיזור – תסכים שכספי הסיוע הביטחוני יממנו אותו? מדוע סיוע שנועד לקדם את ביטחון מדינת ישראל ישמש לפעילות שפוגעת, בראייתם, בביטחונה של ישראל ובעתידה?

מדוע ארה"ב, שחזרה לעמדתה המסורתית הרואה בכיבוש השטחים הפלסטינים ובסיפוח דה פקטו שמתרחש בשטח דבר בלתי חוקי, בלתי מוסרי ומזיק ליעדים של ארה"ב באיזור – תסכים שכספי הסיוע הביטחוני יממנו אותו?

ארה"ב תומכת בצבא הגנה לישראל מתוך אמונה מבורכת שביטחונה של ישראל הוא יעד ערכי ואסטרטגי חשוב לארה"ב. אולם אותו צה"ל הוא גם הריבון בשטחים המוחזקים. לכן נשק ואמצעים אחרים שסופקו על ידי ארה"ב משמשים את הצבא בפעולות של הריסת בתים פלסטיניים, בהגנה על פעילות אלימה של "נוער הגבעות" ועוד ועוד. מדוע אנחנו מצפים שמשלם המיסים האמריקאי לא יתקומם על שימוש כזה בכספי הסיוע?

הסיוע האמריקאי הוא אכן מרכיב חשוב ומבורך בתוך מערכת שלמה של שת"פ אסטרטגי בין ישראל לארה"ב, שנועדה לוודא כי ישראל תוכל להגן על ביטחונה בכוחות עצמה ולשמור על הפער האיכותי הצבאי בינה לבין כל אויביה גם יחד (QME). אולם מה לבטחון ישראל ולהריסת בתי פלסטינים בשטחי C וגיבוי לאלימות של מתנחלים קיצוניים?

ישנם קולות בארה"ב שקוראים לפגוע בסיוע הביטחוני לישראל. יש להתנגד לכוונה כזאת שתפגע בביטחוננו וביחסים בין המדינות. אבל יש בהחלט הצדקה לכך שארה"ב תוודא שהסיוע תומך בביטחון ישראל ולא בכיבוש ובפגיעה בפלסטינים, באופן שמנוגד לאינטרסים של ישראל ושל ארה"ב כאחד. זו טרגדיה אם מדיניות הכיבוש המופקרת בשטחים תפגע גם בנכס הביטחוני הכי חשוב של ישראל – היחסים עם ארה"ב.

**המאמר פורסם ב"זמן ישראל", 24 באפריל 2021

ניוזלטרצרו קשרתמיכה במכון